آرشیو خرداد ماه 1403

جدیدترین اخبار صنعت

با معرفی انواع تهویه مطبوع صنعتی

۵ بازديد
هیتر تهویه مطبوع صنعتی در مشاغل یا محیط هایی استفاده می شود که در آن نیاز به ایجاد هوا و دمای مطلوب برای تولید، فرایندها یا تعمیر و نگهداری تجهیزات مورد نیاز است. مهم ترین نکته در محیط های صنعتی نیروی کار است. انسان نمی تواند در محیط های بسیار گرم، بسیار سرد یا آلوده به خوبی کار کند و نیاز است برای ایجاد آسایش نیروی کار، هوای محیط را تهویه کرد. تهویه مطبوع صنعتی یا سیستم HVAC شامل سیستم ها و دستگاه هایی است که هوا را بین محیط داخل و خارج حرکت می دهد و باعث ایجاد دمایی مطلوب در محیط سود. علاوه بر گردش هوا، سیستم تهویه مطبوع صنعتی وظیفه خارج کردن رطوبت و آلودگی از محیط را نیز دارد. در این مقاله قرار است سیستم های تهویه مطبوع صنعتی را مورد بررسی قرار دهیم.

کاربرد تهویه مطبوع صنعتی
سیستم تهویه مطبوع صنعتی در زمینه های متعددی مورد استفاده قرار میگیرند. این قطعات در تولید مواد غذایی، دارویی، کارخانه های الکترونیک، کارخانه های شیمایی، مراکز خرید و ... به منظور تهویه هوای محیط مورد استفاده قرار میگیرند. اصلی ترین کاربردهای سیستم تهویه مطبوع صنعتی در زیر آورده شده اند:

ایجاد هوا و جبران کمبود اکسیژن
کاهش دما
افزایش دما
خارج کردن آلاینده های ریز
خارج کردن آلودگی ها و ذرات درشت تر
دفع بوی بد محیط
جا به جایی هوای محیط به منظور تهویه مطبوع
انواع تهویه مطبوع صنعتی
تهویه مطبوع صنعتی شامل سیستم های متعددی هستند که هر کدام از آن ها برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار میگیرند. سیستم تهویه مطبوع در هر محیطی به فاکتورهای متعددی نظیر شرایط آب و هوایی، نوع محیط، تعداد کارکنان و... بستگی دارد. این سیستم ها شامل دستگاه هایی نظیر بویلر، چیلر، یونیت هیتر و ... می شود. وظیفه اصلی این سیستم ها تولید گرما، تولید سرما یا هواکش ها که تنها کار گردش هوا را به عهده دارند، می باشد. در ادامه به بررسی انواع سیستم های تهویه مطبوع میپردازیم:

سیستم گرمایش
همانطور که از نام این سیستم ها پیدا است، هنگامی مورد استفاده قرار می گیرند که محیط سرد باشد و سرمای آن به حدی غیر قابل تحمل رسیده باشد. هدف سیستم گرمایش تولید گرما برای محیط است. انواع متفاوتی از سیستم گرمایش را می توان طراحی کرد که در ادامه به معمول ترین روش های گرمایش محیط کاری میپردازیم:

گرمایش از کف
یکی از پرکاربردترین روش های گرمایش در محیط کاری در دنیای امروزی، گرمایش از کف می باشد. در این روش سیستم های لوله کشی، کانال های هوای گرم یا کابل های مقاومت الکتریکی مورد استفاده قرار میگیرند. در گرمایش از کف آب گرم یا بخار از لوله کشی برای انتقال گرما به کف ساختمان استفاده می شود. بیشتر این سیستم ها دارای یک پمپ است تا آب گرم از طریق سیستم توزیع منتقل کند.

گرمایش از کف

یونیت هیتر
معمولی ترین راه گرم کردن یک محیط استفاده از یونیت هیتر می باشد. یونیت هیتر می تواند به صورت گازسوز، گازوئیلی یا برقی باشد. باید دقت داشته باشید اگر در محیط شما بخارهای خورنده وجود دارد نباید از یونیت هیترهای گازسوز یا گازوئیلی استفاده کرد.

یونیت هیتر

بویلر
بویلر دستگاهی تولید کننده آب گرم است که قابلیت اتصال به فن کویل، هواساز و پکیج روفتاپ را دارد. عملکرد بویلر به این صورت است که آب درون دیگ گرمای خود را از طریق مواد سوختنی به دست می آورد و سپس توسط پمپ به قسمت های مختلف موتورخانه منتقل می شود. بویلرها از نظر جنس به دو دسته فولادی و چدنی تقسیم می شوند که دیگ چدنی نمونه ای از بویلرها می باشد.

بویلر

بخاری صنعتی
بخاری صنعتی یکی از بهترین سیستم های گرمایشی در محیط های صنعتی و کارخانه ها می باشد. این دستگاه گرما را به وسیله فن در ساختمان توزیع می کند. باید توجه داشت بخاری صنعتی تنها با سوخت گاز کار می کند. این سیستم تهویه مطبوع صنعتی در انواع متفاوتی نظیر گازی، نفتی، برقی، تابشی و گازوئیلی تولید می شود.

بخاری صنعتی

سیستم سرمایش
سیستم سرمایش نیز همانند سیستم گرمایش وظیفه تغییر دمای محیط را دارد. در محیط هایی که دمای محیط بسیار بالا است و گرمای زیاد اجازه فعالیت مناسب را نمی دهد، از سیستم سرمایش استفاده می شود. سیستم سرمایش به صورت کلی به یک صورت می باشد. استفاده از کولرهای آبی، گازی یا اسپلیت ها معمول ترین راه برای کاهش دمای محیط می باشد که تقریباً در تمامی محیط های از این روش استفاده می شود.

چیلر
چیلر یا همان دستگاه گردش آب خنک کننده دستگاهی است که برای کاهش دمای ماشین آلات، فضاهای صنعتی و سیالات پردازشی با حذف گرام از سیستم و انتقال آن به جای دیگر استفاده می شود. چیلرها با دستگاه هایی نظیر فن کویل یا هواساز ترکیب می شوند. چیلرها علاوه بر به عنوان سیستم سرمایش می تواند با کمک هواساز به رطوبت محیط را نیز کنترل کند.

چیلر

پکیج پشت بامی (روفتاپ)
روفتاپ یا پکیج پشت بامی دستگاهی است که در آن چیلر بدون واسطه به هواساز متصل می شود. روفتاپ به این دلیل پکیج پشت بامی نامگذاری شده است که همیشه بر روی پشت بام باید نصب شود.

پکیج پشت بامی(روفتاب)

سیستم تهویه هوا
مهم ترین ابزار در تهویه مطبوع صنعتی، سیستم های تهویه هوا (گردش هوا) می باشد. این سیستم ها وظیفه جا به جایی هوا، خارج کردن ذرات ریز و درشت و... را دارند. سیستم های تهویه هوا به سه دسته کلی (هواکش ها، دمنده صنعتی و مکنده صنعتی) تقسیم می شوند. سیستم های تهویه هوا نظیر هواکش در سیستم های بزرگتر مانند چیلر و بویلرها مورد استفاده قرار میگیرند. در ادامه به بررسی کامل این سیستم تهویه مطبوع صنعتی می پردازیم.

هواکش
هواکش ها مهمترین ابزار برای تهویه هوا می باشد. از این قطعه در تمامی محیط ها (خانگی، صنعتی کوچک، صنعتی بزرگ، کارخانه ها، اداری) استفاده می شود. هواکش ها به طور کلی به دو دسته آکسیال و سانتریفیوژ تقسیم می شوند. هواکش آکسیال، هواکش هایی هستند هوا را به موازات محور از محیط خارج می کند. در حالی که هواکش سانتریفیوژ هوا را در جهت عمود بر محور خارج میکند. هواکش ها هم با الکتروموتور سه فاز و هم با الکتروموتور تک فاز تولید می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به انواع هواکش ها می توانید به مقاله مربوطه مراجعه کنید. هواکش ها در دستگاه هایی نظیر هواساز، روفتاپ، چیلر و... نیز مورد استفاده قرار میگیرند.

هواکش

دمنده صنعتی
دمنده صنعتی همانند هواکش صنعتی وظیفه گردش هوا در محیط را دارد؛ ولی از لحاظ عملکردی با یکدیگر تفاوت دارند. از دمنده ها در مکان هایی استفاده می شوند که نیاز به فشار بالا وجود دارد. دمنده صنعتی برای خارج کردن گرد و غبار استفاده می شوند. دمنده صنعتی هوا را با فشار بالا ولی حجم پایین جا به جا می کند. پره های دمنده صنعتی به صورت فوروارد و مطابق شکل زیر است.

دمنده صنعتی

مکنده صنعتی
مکنده صنعتی همانند دمنده صنعتی می باشد و وظیفه آن ها یکی است. تفاوت دمنده صنعتی با مکنده صنعتی در این است که دمنده هوای با فشار بالا و حجم پایین را خارج می کند در حالی که مکنده صنعتی هوا با حجم بالا ولی در فشار پایین خارج می کند. از مکنده ها در کاربردهایی نظیر برج های خنک کننده هوا، هواکش هتل ها، کوره های رنگ و ... استفاده می کنند.

مکنده صنعتی

برای اطلاع از نحوه عملکرد دمنده و مکنده صنعتی و تفاوت آن ها مقاله تفاوت دمنده و مکنده را مطالعه کنید.

در این مقاله در مورد انواع سیستم های تهویه مطبوع صحبت کردیم. سیستم های تهویه مطبوع به سه دسته کلی سیستم سرمایش، سیستم گرمایش، سیستم تهویه و گردش هوا تقسیم می شوند. سیستم گرمایش شامل سیستم هایی می شود که گرما به محیط تزریق کرده و باعث افزایش دما می شود که سیستم هایی نظیر گرمایش از کف، یونیت هیتر، بویلر و بخاری صنعتی اشاره کرد از این نوع می باشد. سیستم های سرمایش برعکس سیستم گرمایش می باشد و برای کاهش دمای محیط مورد استفاده قرار میگیرند که برای این سیستم ها می توان به چیلر و روفتاپ اشاره کرد. در نهایت سیستم های تهویه مطبوع ساده می باشند که شامل هواکش ها، دمنده و مکنده صنعتی می شود. این سیستم ها برای گردش هوا، خارج کردن رطوبت، خارج کردن ذرات و آلودگی ها مورد استفاده قرار می گیرند. ما در کالا صنعتی انواع هواکش ها، دمنده و مکنده صنعتی را به مشتریان خود ارائه می دهیم.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7/1910/%D8%AA%D9%87%D9%88%DB%8C%D9%87-%D9%85%D8%B7%D8%A8%D9%88%D8%B9-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C

شناخت بلبرینگ شیار عمیق

۶ بازديد
بلبرینگ شیار عمیق، یکی از انواع یاتاقان های غلتشی می باشد که با توجه به طراحی و ساختارشان، بیشترین کاربرد را در صنعت دارند. این بلبرینگ ها ظاهری ساده و شیاری عمیق دایره ای شکل دارد این شیار ها با ساچمه های درشت و گرد پر میشوند و میتوانند در یک ردیف یا دو ردیف جا بگیرند و به چرخش ادامه دهند. بلبرینگ شیار عمیق در مقایسه با بلبرینگ های شیار سطحی قادر ب تحمل فشار و بار زیاد تری هستند؛ همچنین قابلیت تحمل بار شعاعی زیاد و قابلیت تحمل بار محوری کمتر از محدوده شعاعی را از هر دو طرف را دارند.

خرید بلبرینگ شیار عمیق (راهنمای انتخاب و خرید)
هنگام خرید بلبرینگ شیار عمیق باید بدانید بلبرینگ شما چه بلبرینگی است. راحت ترین روش خرید بلبرینگ دانستن کد بلبرینگ است. تمامی بلبرینگ ها دارای کد خاصی هستند که معمولا روی خود بلبرینگ نوشته می شود. شما با دادن شماره فنی بلبرینگ به فروشنده به راحت ترین روش میتوانید بلبرینگ خود را خریداری کنید. در صورتی که شماره فنی بلبرینگ را ندارید می توانید با اندازه گیری قطر داخلی، خارجی و ارتفاع بلبرینگ خرید خود را انجام دهید. شما میتوانید برای خرید بلبرینگ اطلاعات بلبرینگ را برای کارشناسان فروش ما در کالا صنعتی ارسال کنید تا شما را راهنمایی کنند. باید توجه داشته باشید که هنگام خرید بلبرینگ ممکن است به مشکلاتی برخورد کنید که در ادامه به بررسی دو مورد از اساسی ترین مشکلات مشتریان میپردازیم:

کد فنی بلبرینگ
بلبرینگ های شیار عمیق همگی با عدد 6 شروع می شوند و به این بلبرینگ ها، بلبرینگ های سری شش هزاری نیز گفته می شود. همانطور که گفته شد بلبرینگ شیار عمیق با قفسه های متفاوت و به صورت باز یا آب بندی شده تولید می شود. نوع قفسه و آب بند با پسوند در کد فنی مشخص می شود پس هنگام خرید باید کد فنی به صورت کامل و با تمامی پسوند ها اعلام بیان شود.

برند و اصالت بلبرینگ
مهم ترین نکته و دغدغه اکثر خریداران اصالت بلبرینگ است. متاسفانه در بازار ایران بلبرینگ های تقلبی بسیار زیاد شده است و مشتریان ترس خرید از کالای تقلبی دارند. راه های زیادی هست برای تشخیص بلبرینگ اصل از تقلبی که نیاز به تجربه بسیار بالایی دارد ولی بهترین راه برای خرید بلبرینگ اصل، خرید از فروشنگان معتبر است. ما در کالا صنعتی انواع بلبرینگ ها را با ضمانت اصالت کالا به مشتریان خود ارائه می دهیم.

انواع بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ شیارعمیق به طور کلی به دو دسته بلبرینگ تک ردیفه و دو ردیفه تقسیم می شود. همانطور که از نام آن ها پیدا است بلبرینگ تک ردیفه دارای یک ردیف عناصر غلتان می باشد در حالی که بلبرینگ دو ردیفه دارای دو ردیف از عناصر غلتان است.

بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه
بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه بدنه فولاد ضد زنگ
بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه
بلبرینگ شیارعمیق به طور کلی به دو دسته بلبرینگ تک ردیفه و دو ردیفه تقسیم می شود. همانطور که از نام آن ها پیدا است بلبرینگ تک ردیفه دارای یک ردیف عناصر غلتان می باشد در حالی که بلبرینگ دو ردیفه دارای دو ردیف از عناصر غلتان است.

بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه
بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه



بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه همه کار هستند و بیشترین کاربرد را بین تمامی بلبرینگ ها دارند. این بلبرینگ غیر قابل تفکیک، مناسب برای سرعت های بالا و قوی در عملکرد هستند و به نگهداری کمی نیاز دارند. مسیر شیار های عمیق و انطباق نزدیک بین مسیر شیار ها و توپ ها ، بلبرینگ شیار عمیق را قادر می سازد تا بارهای محوری را در هر دو جهت ، علاوه بر بارهای شعاعی، حتی در سرعت های بالا ، در خود جای دهند. بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه به صورت آب بند شده (فلزی و پلاستیکی) یا باز و با قفسه های متفاوت (فولادی، برنجی، فیبری) تولید می شوند.

قفسه بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه
قفسه بلبرینگ شیار عمیق تک ریدفه

با توجه به طراحی، سری، اندازه و کاربرد، قفسه بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه متفاوت است. قفسه بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه از سه متریال متفاوت فولادی، برنجی و فیبری (پلی آمید) تولید می شوند. هر کدام از این قفسه ها دارای کد اختصاصی هستند که در پسوند بلبرینگ نشان داده شده اند. اگر پسوند بلبرینگ بدون کد قفسه باشند به این معنا است که قفسه بلبرینگ از جنس فولادی است.

بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه
بلبرینگ شیارعمیق دو ردیفه

بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه مانند بلبرینگ های تک ردیفه هستند و در کاربردهایی که بلبرینگ های تک ردیفه نمیتوانند بار وارد شده را تحمل کنند، از این بلبرینگ ها استفاده می شود. این بلبرینگ می تواند بارهای محوری و بارهای شعاعی از هر دو طرف را تحمل کنند. این بلبرینگ ها با قفسه فیبری تولید می شوند.

قفسه بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه
قفسه بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه

بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه تنها با قفسه فیبری تولید می شوند. پسوند قفسه فیبری در کد فنی بلبرینگ TN9 است. باید به این مورد توجه کرد هنگامی که در دماهای بالا استفاده می شود، برخی از روان کننده ها می توانند تأثیر مخربی بر روی قفس بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه که پلی آمید است، داشته باشند.

برندهای بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ های شیار عمیق توسط کارخانه های مختلفی تولید می شوند که هر کدام دارای کیفیت متفاوتی است. به صورت کلی برند های بلبرینگ شیار عمیق به سه دسته اروپایی، ژاپنی و چینی تقسیم می شوند. بیشترین کیفیت را میان برند های بلبرینگ شیار عمیق، برند های اروپایی دارند و به طبع قیمت آن ها بیشتر است. از برند های مطرح اروپایی می توان به SKF و FAG اشاره کرد. پس از بلبرینگ های اروپایی، برند های ژاپنی کیفیت بالاتری دارند. بلبرینگ های ژاپنی نسبت به قیمتی که دارند، کیفیت مطلوبی را نیز ارائه می دهند. از برند های بلبرینگ شیار عمیق ژاپنی می توان به NACHI، NSK، NTN، KOYO اشاره کرد. در نهایت برای کاربردهایی که سنگین نیستند و به بلبرینگ فشار زیادی وارد نمی شود، بلبرینگ های چینی پیشنهاد می شود. بلبرینگ های چینی مقرون به صرفه هستند و برای کاربردهای سبک بسیار مناسب هستند. از برند های چینی می توان به DKFL و KG اشاره کرد. جهت دسترسی راحت به برندها به اول همین صحفه مراجعه کنید.

قیمت بلبرینگ شیار عمیق
قیمت بلبرینگ شیار عمیق به چندین عامل بستگی دارد که از جمله اصلی ترین موارد آن‌ عبارتند از:

ابعاد بلبرینگ: ابعاد بلبرینگ شیار عمیق، از جمله قطر داخلی، قطر خارجی و عرض، مستقیماً بر روی قیمت آن تأثیر می‌گذارد. بلبرینگ‌های بزرگتر و با ابعاد بزرگتر معمولاً قیمت گران‌تری دارند.
کیفیت و نوع بلبرینگ: بلبرینگ‌های با کیفیت بالا و برندهای معتبر معمولا قیمت بالاتری دارند. نوع بلبرینگ نیز نقشی در قیمت آن ایفا می‌کند، زیرا برخی از بلبرینگ‌ها برای شرایط و کاربردهای خاص طراحی و ساخته می‌شوند و همچنین می‌توانند دارای ویژگی‌ها و توانایی‌های مختلفی باشند. در نتیجه قیمت بلبرینگ شیار عمیق بالاتر میرود.
ظرفیت باربری: بلبرینگ‌هایی که قادر به تحمل بارهای سنگین‌تر هستند و برای کاربردهای صنعتی و سنگین طراحی شده‌اند، معمولاً قیمت بیشتری دارند.
متریال: نوع مواد استفاده شده در ساخت بلبرینگ نقشی در قیمت آن دارد. بلبرینگ‌های ساخته شده با مواد با کیفیت و مقاوم معمولاً گران‌تر هستند.
کارکرد بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ شیار عمیق همانطور که گفته شد از دو رینگ داخلی و خارجی، قفسه و عناصر غلتان تشکیل شده است. کارکرد بلبرینگ شیار عمیق به گونه ای است که رینگ داخلی به شفت و رینگ خارجی به بدنه دستگاه متصل می شود. با چرخش شفت، عناصر غلتان نیز میچرخند و باعث انتقال حرکت دوار با کمترین اصطکاک می شود. در برخی از کاربردها، کارکرد بلبرینگ شیار عمیق نیازمند این است که بلبرینگ متناسب با محیط باشد. به عنوان مثال در محیط های با گرد و غبار و مرطوب باید از بلبرینگ شیار عمیق با آب بند پلاستیکی استفاده کرد تا از ورود گرد و غبار و رطوبت به داخل بلبرینگ و آسیب رساندن به اجزا آن جلوگیری شود.

مشخصات فنی بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ های شیار عمیق همانطور که اشاره شد پرکاربردترین انواع یاتاقان های غلتشی هستند. بلبرینگ ها و رولبرینگ ها هر کدام دارای مشخصات و ویژگی های خاصی هستند. مشخصات بلبرینگ شیار عمیق به دلیل طراحی ساده، عملکرد مناسب و غیر قابل تفکیک، منجصر به فرد است. برخی از مشخصات بلبرینگ شیار عمیق عبارت اند از:

هم به صورت تک ردیفه و هم به صورت دو ردیفه تولید می شود.
کارکرد نرم
کیفیت بالا
تحمل سرعت های بالا
تحمل بارهای محوری و شعاعی از هر دو طرف
بلبرینگ شیار عمیق یکی از پر مصرف ترین بلبرینگ های موجود در صنایع
تحمل بار محوری و شعاعی
طراحی و تولید شیار و ساچمه به طور دقیق و تطابق کامل در حین کار
کاسه نمدهای فلزی یا پلاستیکی
مزایای بلبرینگ شیار عمیق
همانطور که گفته شد، بلبرینگ های شیار عمیق بیشترین کاربرد را دارند. همچنین این بلبرینگ ها مزیت های زیادی دارند که باعث شده تا این اندازه مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه به برخی از مزیت های بلبرینگ شیار عمیق اشاره شده است:

عمر طولانی
نیاز به روانکاری کم
قطعه ای ساده با قیمت اقتصادی
اصطکاک کم
عملکرد بدون صدا
ظرفیت تحمل بار محوری و شعاعی زیاد
کمپرسورها
توربین ها
همانطور که گفته شد کاربرد بلبرینگ شیار عمیق برای کاهش اصطکاک در شفت های دوار است که در تمامی دستگاه های گفته شده، بلبرینگ شیار عمیق کاربرد دارد.

معایب بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ شیار عمیق در کنار مزایای متعددی که دارد، نسبت به سایر بلبرینگ ها، دارای معایبی نیز هست. برخی از معایت بلبرینگ شیار عمیق عبارت اند از:

فضای بیشتری اشغال می کند.
تحمل ضعیف بارهای ضربه ای
عدم تحمل بارهای محوری از هر دو طرف
صدای بیشتر نسبت به بلبرینگ های شیار عمیق
اجزای بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ های شیار عمیق به طور کلی از چندین قطعه تشکیل شده اند. این قطعات شامل رینگ داخلی، رینگ خارجی، عناصر غلتان، قفسه و آب بند هستند. رینگ داخلی، رینگ خارجی و عناصر غلتان در تمامی بلبرینگ های شیار عمیق یکی است ولی نوع قفسه و آب بند با توجه به نوع بلبرینگ متفاوت می باشد. در تصویر زیر اجزا بلبرینگ شیار عمیق را مشاهده می کنید.

اجزای بلبرینگ شیار عمیق

ساچمه
رینگ داخلی
رینگ خارجی
قفسه
آب بند (بعضی بلبرینگ ها دارای سیل یا آب بند هستند.)
کاربرد بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ های شیار عمیق پرمصرف ترین نوع بلبرینگ هستند و برای بسیاری از صنایع مختلف مناسب هستند. مطابق با این تطبیق پذیری در بسیاری از کاربرد های مختلف، آنها در طیف گسترده ای از طرح ها، انواع و اندازه ها در دسترس هستند. در اینجا نمونه ‌هایی از کاربرد هایی که در آنها می‌توان از بلبرینگ‌ های شیار عمیق استفاده کرد، آورده شده است:

موتورهای الکتریکی و ژنراتورها
کشاورزی
جابجایی مواد
گیربکس های صنعتی
پمپ های صنعتی
فن و هواکش های صنعتی
دو و سه چرخ
ماشین ها و کامیون های سبک
منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/1015/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7/%D8%A8%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF/%D8%A8%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%B4%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%D9%85%DB%8C%D9%82

طریقه نصب گیربکس حلزونی چیست

۶ بازديد
گیربکس حلزونی سری VF و سری W (کتابی یا NMRV) از پرکاربردترین انواع گیربکس صنعتی در طراحی و ساخت دستگاه ها و مکانیزم های مختلف در صنعت می باشند. اگر از گیربکس حلزونی استفاده میکنیدلازم است اطلاعات کافی در مورد طریقه نسب و نحوه کار گیربکس حلزونی اطلاعات کافی داشته باشید.

حالت نصب گیربکس حلزونی
به طور کلی حالت های نصب گیربکس صنعتی یا موتور بر اساس استاندارد IEC 60034-7 (کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک) تدوین شده است و به سه دسته تقسیم بندی می شود:

اتصال پایه (Foot Mounted)
اتصال فلنج (Flange Mounted)
ترکیبی از حالت اول و دوم
حالت نصب توسط یک کد معرفی می شود که با IM (International Mounting) شروع می شود و با حرف B (شافت افقی) یا V (شافت عمودی) و یک عدد ادامه می یابد. مثال: IM V6 یا IM B35 پرکاردبرد ترین حالت های نصب گیربکس یا موتور در ذیل آمده است:

حالت های نصب گیربکس حلزونی

وضعیت نصب گیربکس حلزونی VF
کد صنعتی N A V F FA FC FR P U
شرح پایه دار- شافت ورودی در پایین پایه دار- شافت ورودی در بالا پایه دار- شافت حلزونی عمودی فلنج استاندارد فلنج خروجی در دو سمت فلنج کوتاه فلنج کوتاه با یاتاقان بندی تقویت شده پوسته سفارشی برای خروجی شافت پایه دار
وضعیت نصب گیربکس حلزونی سری W
کد صنعتی U UF UFC UFCR
شرح طراحی محفظه سفارشی فلنج استاندارد فلنج با طول کاهش یافته فلنج با طول و قطر کاهش یافته
گیربکس حلزونی چگونه کار می‌کند؟

نحوه کار گیربکس حلزونی به شرح زیر است:

نیروی لازم برای چرخش ماردون یا شفت ورودی گیربکس حلزونی معمولاً توسط یک الکتروموتور تأمین می‌شود.
هنگامی که ماردون شروع به چرخش می‌کند، دندانه‌های آن با دنده‌های چرخ حلزونی درگیر شده و آن را به حرکت در می‌آورند.
با توجه به تعداد راه‌های (نخ) ماردون، به ازای هر دور کاملی که ماردون می‌چرخد، چرخ‌دنده حلزونی بین 1 تا 6 دنده حرکت می‌کند.
دور ورودی گیربکس باتوجه‌به نسبت تبدیل گیربکس کاهش‌یافته و در نهایت توسط چرخ‌دنده حلزونی به شفت خروجی منتقل می‌شود.
نکات مهم هنگام نصب یک گیربکس صنعتی
در هنگام نصب یک گیربکس صنعتی باید به نکات زیر توجه کرد :

گیربکس صنعتی باید محکم به یک پایه صلب پیچ شود تا از ارتعاش آن جلوگیری شود.
اگر احتمال ضربه، بار بیش از حد و یا گریپاژ وجود دارد از کوپلینگ های هیدرولیکی ، محدود کننده های گشتاور نیرو ، کلاچ و غیره استفاده شود.
اگر لازم است گیربکس صنعتی رنگ آمیزی شود ، لازم است برای جلوگیری از خراب شدن کاسه نمد ها ، کاسه نمد ها پوشانده شوند.
تلرانس ماشینکاری هر نوع دنده ، چرخ زنجیر یا پولی که روی محورهای ورودی یا خروجی نصب می شود باید مطابق استاندارد ISO H7 باشد.
محور گیربکس صنعتی سوراخ و رزوه شده است تا قابلیت نصب روی چرخ دنده یا چرخ زنجیر مورد نصب ، را داشته باشد.
برای جلوگیری از اکسید شدن وگریپاژ قطعات بالا، نیاز است تا قبل از نصب آنها سطوح مورد تماس را تمیز گردد و گریس کاری شود.
سوراخ محور گیربکس صنعتی دارای تلرانس H7 است ، تمام محورهایی که به آن وصل می شوند معمولا با h6 ماشینکاری می گردند. اگر لازم باشد که فیت تداخلی باشد می توان از (H7-J6 ) استفاده کرد.
لازم است قبل از راه اندازی گیربکس صنعتی از یکسان بودن سطح روغن و میزان لزجت روغن متناسب با بار مصرفی اطمینان حاصل نمود.
زمانی که گیربکس صنعتی با گریس ترکیبی روغن کاری شده باشد نیاز به تعویض روغن نمی باشد.
زمانی که روغن معدنی استفاده شده باشد نیز نیاز به تعویض روغن مجدد نمی باشد.
زمانی که روغن معدنی استفاده شده باشد توصیه می شود که : روغن پس از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت کار اولیه تعویض گردد و بهتراست داخل گیربکس صنعتی شسته شود.
توصیه می شود جهت افزایش کارآیی گیربکس صنعتی در فواصل زمانی منظم ،سطح روغن رابازرسی وروغن پس از ۴۰۰۰ ساعت کار تعویض گردد. اگر از روغن ترکیبی استفاده شده است لازم است تا پس از ۸۰۰۰ ساعت کار تعویض روغن دستگاه عوض شود.
در صورتیکه قرار است زمان استقرار گیربکس صنعتی در هوای خیلی مرطوب زیاد باشد لازم است تا گیربکس صنعتی پر از روغن باشد، در این صورت باید توجه داشت که برای راه اندازی مجدد گیربکس صنعتی، باید سطح روغن به مقدار مطلوب برسد.
معمولا ، برای تمام انواع گیربکس صنعتی پیشنهاد می شود که توان انتقالی را به تدریج زیاد شود و یا اینکه در ساعت های اولیه کار فقط ۵۰ تا ۷۰٪ حداکثر بار اعمال شود.
در صورتی که قصد دارید از قیمت گیربکس صنعتی و انواع آن مطلع شوید، می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

15 مورد نکته برای بهره برداری مطلوب از گیربکس حلزونی
در صورت احتمال ضربه به گیربکس حلزونی ، بار بیش از حد و گریپاژ، از کوپلینگ های هیدرولیکی ، محدود کننده های گشتاور خروجی، کلاچ و غیره استفاده نمایید.
توجه: باید توجه داشته باشید که کلاچ ها بسیار متنوع و دارای کاربردهای مختلف است، از اینرو انتخاب و کاربرد صحیح کلاچ در انتقال حرکت از موتور به گیربکس حلزونی و از گیربکس به تجهیز بعدی، در طول عمر آن تاثیر به سزایی دارد.
قبل از راه اندازی، از هم محور بودن شفت خروجی گیربکس حلزونی و شفت ورودی ماشین اطمینان حاصل نمایید. این مورد بیشترین درصد احتمال خرابی در گیربکس را به خود اختصاص می دهد. به ایراد عدم هم محوری شفت های مرتبط misalignment گفته می شود.
توجه: انتظار کارکرد صحیح گیربکس حلزونی بدون دقت در ساختار درست ماشین امکان پذیر نمی باشد. برای جا زدن محور خروجی یا محورهای ورودی ماشین در داخل هالو شفت که با تلرانس H7 ماشین کاری شده اند، بایستی تلرانس h6 برای گیربکس حلزونی در نظر گرفته شود. چون عدم انطباق آن ها و جا زدن غیر اصولی به کلیه اجزای گیربکس حلزونی صدمات جبران ناپذیری وارد مینماید. دقت در تلرانس خارها سبب روان کار کردن قابل توجه گیربکس حلزونی و ماشین خواهد شد و عدم رعایت این مساله در ایجاد خرابی و سر وصدای بسیار زیاد نقش قابل توجهی دارد.
در موتور گیربکس حلزونی از بستن موتور به شاسی جدا خودداری فرمایید. زیرا بستن موتور به شاسی باعث میشود هم محور بودن شفت موتور و گیربکس دچار انحراف شده و مشکلاتی از قبیل: آسیب رساندن به بیرینگ، داغ کردن بیرینگ، شکستن محور ورودی، سر و صدا و نیز روغن ریزی از محل کاسه نمد اتفاق بیفتد در این گونه موارد کافیست فقط گیربکس حلزونی به صورت کاملا تراز و محکم به شاسی بسته شود.
نکته: در موقع نصب الکتروموتور توسط کوپلینگ، هم محور بودن شفت الکتروموتور و شفت گیربکس از اهمیت خاصی برخوردار است.
هنگامی که انتقال حرکت از الکتروموتور به گیربکس حلزونی از طریق چرخ تسمه صورت میپذیرد، رگلاژ تسمه بایستی با دقت انجام شده و در زمان بندی مشخص مورد بازرسی قرار گیرد،زیرا بعد از مدتی کارکرد تسمه کشیده و شل میشود که سبب لغزش بیش از حد میشود.
نکته: اگر تسمه شل باشد لغزش، بسیار زیاد بوده وانتقال دور به درستی انجام نمی شود و اگر بیش از حد سفت باشد سبب فشار شعاعی زیاد به بیرینگ و داغ شدن و خرابی آنها خواهد شد.
در صورت رنگ آمیزی گیربکس حلزونی پس از نصب روی ماشین ، جهت جلوگیری از خراب شدن کاسه نمد ، کاسه نمد را از آغشته شدن به رنگ محافظت نمایید.
جهت جلوگیری از زنگ زدگی پایه و شاسی نصب، ابتدا سطوح تماس پایه گیربکس حلزونی و شاسی نصب را تمیز کرده سپس گریس کاری نمایید.
قبل از راه اندازی از کافی بودن سطح روغن گیربکس حتما اطمینان حاصل نمایید. سطح روغن کمتر و بیشتر از حد استاندارد سبب بروز مشکلات مختلفی می شود.
توجه: در برخی از گیربکس های حلزونی که همراه با برچسب"روغن ندارد"عرضه می گردند لازم است در زمان نصب گیربکس بر روی ماشین ، به مقدار مشخص شده از روغن پرشوند. مقدار روغن مناسب برای سایزهای مختلف گیربکس حلزونی در کاتالوگ شرکت سازنده آمده است.
توصیه می شود در ساعات کار اولیه به میزان 50% تا 70% بار و پس از 300 ساعت کار، حداکثر بار را اعمال نمایید.
روغن گیربکس حلزونی باید پس از 48 ساعت کار اولیه تخلیه شده ،داخل محفظه گیربکس حلزونی تمیز و روغن جدید تا سطح نرمال پر شود. زیرا در ساعات اولیه کار گیربکس حلزونی براده های بسیار ریز برنز ناشی از تنظیم شدن (آب بندی) چرخش محور مار پیچ و چرخ دنده برنزی، در محفظه قرار می گیرد که در صورت عدم تخلیه به مرور باعث آسیب رساندن به بیرینگ می شود.
در گیربکس هایی که لازم است از روغن های صنعتی پر شوند، توصیه می گردد روغن اولیه گیربکس حلزونی را پس از 500 تا 1000 ساعت کار تخلیه و پس از شست و شوی محفظه، مجددا با روغن تمیز و تا سطح نرمال پر کنید. لازم است پس از هر 4000 ساعت کارکرد روغن گیربکس حلزونی مجددا تعویض شود.
چنانچه احتمال می رود زمان استفاده از گیربکس حلزونی، دستگاه تا مدت زمان نسبتا طولانی بلااستفاده در محیط باقی بماند لازم است محفظه آن را از روغن پر کرده و در هنگام راه اندازی مجددا مورد بازرسی قرار گیرد.
اگر گیربکس با گریس ترکیبی پر شده باشند، هنگام راه اندازی نیاز به روغن کاری مجدد نمی باشد و نیاز است پس از هر 8000 ساعت کارکرد، روغن گیربکس حلزونی مجددا تعویض شود.
قبل از راه اندازی، حتما از روان بودن کارکرد ماشین اطمینان حاصل نمایید، چون وجود هر گونه مانع در کارکرد روان ماشین، باعث خرابی سریع گیربکس می شود. (حتی در زمان استارت)
توجه: برخی از دستگاه ها مانند ماشین سنگبری که در آن از آب استفاده می شود، در فصل زمستان به دلیل یخ زدن آب و مقاومت بیش از حد در برابر کار گیربکس حلزونی،لازم است قبل ازراه اندازی از روان بودن کار دستگاه اطمینان حاصل نمایید. این امر با گرمایش اکسترنال امکان پذیر می شود. از جت هیتر ها و سایر وسایل گرمایشی در کارخانجات استفاده می شود.
گیربکس هایی که به صورت خود سوارشو استفاده می شوند، بایستی در زمان نصب بر روی ماشین حتما از بازوی واکنشی استفاده شود و از بستن گیربکس های خود سوارشو روی شاسی جدا خودداری گردد.
توجه: منظور از خود سوارشو، گیربکسی است که مستقیما شفت تو خالی گیربکس بر روی محور ورودی ماشین نصب شده است و می تواند شامل انواع گیربکس هالوشفت که به این طریق نصب میگردند باشد.
هرگونه باز و بسته کردن ، تغییر در ساختار گیربکس حلزونی، سوراخ کردن بدنه، تغییر پایه های نصب و... سبب خرابی آن خواهد شد، در صورت اعمال هر یک از این موارد، گیربکس حلزونی از گارانتی خارج می گردد. در ضمن گاهی اوقات مشاهده شده است که بعضی از مصرف کنندگان بدون دمونتاژ کردن گیربکس حلزونی اقدام به سوراخ کاری گیربکس کرده که سبب ریخته شدن براده به داخل گیربکس و خوردگی سریع چرخ دنده ها می گردد.
توجه: در صورت مشاهده هر گونه اشکال لطفا قبل از هرگونه اقدام اصلاحی با کارشناسان فنی کالا صنعتی مشورت نموده و نتیجه را از این طریق پیگیری فرمایید.
کالا صنعتی به عنوان بهترین و به روز ترین مرجع استعلام قیمت گیربکس حلزونی و همچنین با ارائه خدمات مشاوره فنی و تخصصی درباره انتخاب گیربکس مناسب و پشتیبانی لازم، آماده پاسخگویی به همه صنعتگران و مسئولین فنی کشور است. گیربکس حلزونی سهند در سری های VF و MVF و W و همچنین گیربکس های حلزونی خارجی مثل گیربکس چینی NMRV، گیربکس حلزونی ایلماز YILMAZ ترکیه و حتی نمونه های اروپایی مثل گیربکس حلزونی SITI ایتالیا از سایت کالا صنعتی و همچنین از طریق تماس با کارشناسان فروش کالا صنعتی قابل دسترسی و خرید است.

گیربکس حلزونی سهند

ارتباط روغنکاری و نصب
روغنکاری گیربکس صنعتی با توجه به توان آن انجام می شود. در این زمینه می توان گیربکس های حلزونی را به دو دسته زیر تقسیم کرد:

VF30 – VF44 – VF49 – VF62 – VF72 – VF86
VF110 – VF130 – VF150 – VF185 – VF210 – VF250
گروه اول: در ملاحظات سرویس و نگهداری، گروه اول نیاز به روغنکاری ندارند و در زمان تولید با روغن ترکیبی مناسب پر می شوند لذا در هر وضعیتی می توان آن ها را نصب کرد به جز موارد زیر:

حالت نصب V5 و V6 برای وضعیت های نصب N – A – F – FA – FR – FC – P
حالت نصب B3 و B8 برای وضعیت نصب V
این گیربکس ها فاقد درپوش پرکردن و تخلیه روغن و تراز روغن بوده و روغنکاری حین مونتاژ گیربکس، مادام العمر می باشد.

گروه دوم: این گیربکس ها نیاز به روغنکاری داشته و باید قبل از استفاده با روغن کافی پر شوند و نیاز به سرویس دوره ای (تعویض روغن) دارد. این گیربکس های متوسط و سنگین دارای درپوش پرکردن و تخلیه و تراز روغن می باشد. در صورتی که وضعیت نصب متفاوت با حالت B3 باشد، جهت استقرار صحیح محل درپوش ها، موقعیت نصب باید در زمان سفارش مشخص شود.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3/1730/%D8%B7%D8%B1%DB%8C%D9%82%D9%87-%D9%86%D8%B5%D8%A8-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%AD%D9%84%D8%B2%D9%88%D9%86%DB%8C

اگزاست فن

۵ بازديد
تهویه هوای محیط زندگی و کار از اساسی ترین مواردی است که باید به آن توجه کرد. امروزه سیستم های تهویه و انواع هواکش ها برای تهویه محیط های تجاری، خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. اگزاست فن ها یکی از قطعات پرکاربرد برای تهویه هوا است . بسیاری از مردم اگزاست فن ها را با هواکش های دمنده اشتباه می گیرند. در این مقاله در مورد تفاوت اگزاست فن با هواکش دمنده و همچنین مشخصات و ویژگی های اگزاست فن ها به صورت کامل صحبت خواهیم کرد.

اگزاست فن چیست؟
اگزاست فن یا هواکش قطعه ای است که با اعمال فشار منفی باعث مکش هوا و در نتیجه گردش هوا در یک محیط می شود. قبل از تولید اگزاست فن برای انتقال هوا، از فن های دمنده و فشار مثبت استفاده می شد. امروزه بیش از نود درصد سیستم های تهویه مطبوع و هواکش ها اگزاست فن هستند و می توان گفت اگزاست فن همان هواکش می باشد. اگزاست فن دارای انواع متفاوتی از جمله آکسیال، سقفی، سانتریفیوژ، دیواری و... است که هدف از به‌کارگیری آن خروج و حذف آلودگی، چربی و گرما است. در ادامه به بررسی تفاوت اگزاست فن و هواکش های دمنده پرداخته شده است. برای اطلاع از لیست قیمت هواکش صنعتی با کارشناسان فروش در تماس باشید.

تفاوت اگزاست فن و هواکش دمنده

تفاوت اگزاست فن و هواکش دمنده
اکثر افراد در مورد تفاوت اگزاست فن و هواکش دمنده اطلاعی ندارند و تصور می کنند آن ها یکی هستند. در ابتدا باید گفت این قطعات به منظور گردش هوا در محیط های تجاری، خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند؛ ولی در عملکرد با یکدیگر تفاوت هایی دارند که به آن خواهیم پرداخت.

هواکش دمنده اغلب برای تهویه فضاهای مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. نحوه کار هواکش دمنده به این صورت است که هوای تازه را از بیرون وارد محیط می کند که این کار باعث می شود هوا در محیط گردش پیدا کرده و هوای تازه جایگزین هوای دارای اکسیژن کمتر شود.

اگزاست فن ها اغلب برای محیط های صنعتی، آشپزخانه های بزرگ و... مورد استفاده قرار می گیرند. نحوه کار اگزاست فن ها به این صورت است که آلاینده ها را از محیط خارج می کنند و باعث گردش و تمیزی هوای محیط می شود.



دسته بندی اگزاست فن
انتخاب درست اگزاست فن برای بازده مناسب در محیط امری ضروری است. اگزاست فن ها با توجه به نوع کاربردی که دارند به دو دسته اصلی تبدیل میشود:

فن آکسیال
فن سانتریفیوژ
اگزاست فن آکسیال با استفاده از نیروی محوری هوای محیط را به گردش در می آورد و هوای محیط به موازات محور فن حرکت می کند. هواکش آکسیال جریان هوای کم فشار و حجم بالا را فراهم می کند و برای کاربردهای متعددی مانند خنک کردن فضاهای محدود، خنک کردن فضاهای کاری بزرگتر و انتقال هوا از یک مکان به مکان دیگر مناسب است. در مقابل اگزاست فن سانتریفیوژ از نیروی گریز از مرکز برای انتقال هوا به خروجی فن استفاده می کند. هواکش سانتریفیوژ جریان هوای کمتر نسبت به سری آکسیال و با فشار بالا را ایجاد می کند و برای کاربردهایی مانند سیستم های خشک کن و سیستم های تهویه مطبوع مناسب می باشد.

انواع اگزاست فن
اگزاست فن ها با توجه به نحوه استفاده شدن و کاربرد آن ها به 4 دسته کلی تقسیم می شوند.

اگزاست فن دیواری
اگزاست فن خارجی
اگزاست فن سقفی
اگزاست فن بین کانالی
اگزاست فن دیواری
این سری از هواکش ها به دیوار خارجی چسبانده می شوند و می توانند هوا را مستقیماً از طریق خود فن خارج کنند. این سری از اگزاست فن ها بسیار کارآمد هستند، زیرا طراحی و نصب آن ها آسان می باشد. این سری از هواکش ها شامل هواکش خانگی و صنعتی (سردخانه ای ، گلخانه ای ، مرغداری و... ) می شود.

اگزاست فن دیواری

اگزاست فن خارجی
این سری از هواکش ها بیرون از ساختمان نصب می شوند و از این طریق هوای داخل را به بیرون می کشند. این هواکش ها برای محیط هایی که نیاز به کمترین صدا و مکش بالا دارند مناسب است. از این اگزاست فن ها می توان به دمنده صنعتی و مکنده صنعتی اشاره کرد.

اگزاست فن خارجی

اگزاست فن سقفی
اگزاست فن سقفی همانطور که از نام آن ها پیدا است بر روی سقف نصب می شود و هوا را از اتاقی که در آن نصب شده است خارج می کند. هواکش سقفی از 4 قسمت اصلی شامل شاسی اصلی، کلاهک، پروانه و الکتروموتور تشکیل می شود. از این اگزاست فن ها معمولاً برای استفاده بر روی سقف سوله ها و سالن های تولیدی استفاده می شود.

اگزاست فن سقفی

اگزاست فن بین کانالی
همانطور که از نام این سری از اگزاست فن ها پیدا است برای نصب بین کانال ها از آن ها استفاده می شود. هواکش بین کانالی به دلیل فضای محدودی که می گیرند بسیار پرطرفدار هستند و برای کاربردهای زیادی مورد استفاده قرار می گیرند.

اگزاست فن بین کانالی

کاربرد اگزاست فن
همانطور که گفته شد کاربرد اصلی اگزاست فن ها خروج آلودگی های محیط از محیط مورد نظر می باشد. علاوه بر آن، اگزاست فن ها برای کاربردهای دیگر نیز مورد استفاده قرار میگیرند که در تصویر زیر مشاهده می کنید.

انواع کاربرد اگزاست فن

نحوه کار اگزاست فن
نحوه کار اگزاست فن ها مانند باقی هواکش ها است به این صورت که انرژی مکانیکی از الکتروموتور به قسمت فن انتقال پیدا کرده و باعث چرخش پروانه ها می شود. در نتیجه جا به جایی و گردش هوا انجام می شود. همان طور که در بالاتر به آن اشاره شد، نحوه کار اگزاست فن بر اساس اصل مکیدن آلودگی ها از محیط و خارج کردن آن به بیرون یا وارد کردن آن پس از تصفیه می باشد.. بله، نحوه کار اگزاست فن به دو صورت است. حالت اول این است که اگزاست فن هوا را مکیده و به طور کلی از محیط خارج می کند که در این صورت نیاز است میزان هوای خارج شده توسط سیستم های تهویه مطبوع مانند فن کوئل، داکت اسپلیت و هواساز تأمین گردد. حالت بعدی نحوه کار اگزاست فن به این صورت است که این دستگاه هوای آلوده را محیط و پس از تصفیه آن را به محیط باز می‌گرداند و باعث گردش هوا در محیط کار می شود.

قطعات اگزاست فن
هر دستگاهی از یک سری قطعات اصلی و فرعی تشکیل شده اند. برای آنکه به طور کامل با یک دستگاه آشنا شد باید نسبت به اجزای تشکیل دهنده آن اطلاعاتی دریافت کرد. در این بخش قرار است به بررسی قطعات اصلی و فرعی اگزاست فن ها بپردازیم.

قطعات اصلی اگزاست فن
یک اگزاست فن از 4 بخش اصلی:

الکتروموتور یا دینام
پروانه
قسمت حلزونی
سیستم انتقال قدرت
تشکیل شده است. در ادامه به بررسی و کاربرد این قطعات در اگزاست فن پرداخته می شود.

الکتروموتور یا دینام
مانند تمامی قطعاتی که در آن الکتروموتور استفاده می شود، وظیفه تأمین نیروی مکانیکی برای چرخش پروانه اگزاست فن و عمل مکش یا دمش بر عهده این قطعه می باشد. الکتروموتور هواکش ها بر اساس میزان دبی هوای مورد نیاز متفاوت می باشد. در اگزاست فن های تولیدی در ایران و ارائه شده در کالا صنعتی اغلب از الکتروموتور هایی با برندهای موتوژن، الکتروژن یا اروپایی استفاده می شود.

الکتروموتور در اگزاست فن

پروانه
پروانه اگزاست فن با چرخش خود باعث گردش هوا و مکیدن آن می شود. پروانه ها در دو مدل فوروارد و بکوارد طراحی می شوند.

تفاوت پروانه بکوارد و فوروارد

قسمت حلزونی
قسمت حلزونی در اگزاست فن ها از قسمت های مختلف اگزاست فن محافظت می کند. علت نام این قسمت، ساختار حلزونی مانند آن می باشد.

قسمت حلزونی در اگزاست فن

سیستم انتقال قدرت
انتقال قدرت بین موتور و پروانه در اگزاست فن های مختلف، به وسیله روش هایی مانند کوپل مستقیم، تسمه با اتصال به گیربکس و تسمه پولی انجام می شود.

سیستم انتقال قدرت در اگزاست فن

قطعات فرعی
هر سیستم و دستگاهی علاوه بر قطعات اصلی دارای قطعات فرعی یا جانبی نیز می باشند. قطعات اصلی در تمامی انواع اگزاست فن ها وجود دارند؛ ولی قطعات فرعی ممکن است در برخی از اگزاست فن ها موجود باشد و در برخی دیگر موجود نباشد. در ادامه به بررسی مهم ترین قطعات فرعی یا جانبی اگزاست فن ها پرداخته می شود:

یاتاقان
این قطعه به منظور بالاتر بردن عمر شفت و محافظت از آن استفاده می شود. علاوه بر آن این قطعه به نگهداری اجزا و قطعات اگزاست فن نیز کمک می کند.

مجرای عبور هوا
همانطور که از نام آن پیداست، این قطعه با توجه به نیاز و کاربرد وظیفه انتقال هوا به محل مورد نظر را دارد.

لرزه گیر
لرزه گیر در اگزاست فن وظیفه کاهش لرزش و صدا را دارد که با نام دسته نگهدارند موتور نیز شناخته می شود.


در این مقاله به بررسی جامع اگزاست فن ها پرداخته شد. ابتدا در مورد تفاوت اگزاست فن و هواکش های قدیمی دمنده پرداخته شد که متوجه شدیم هواکش دمنده هوای تازه به محیط تزریق می کرد در حالی که اگزاست فن ها هوا را از محیط خارج می کنند. اگزاست فن ها در دو نوع اصلی آکسیال و سانتریفیوژ تولید می شوند و در طرح ها متفاوت نظیر دیواری، سقفی، خارج از محیط و بین کانالی تولید می شوند که در این مقاله هر کدام از این موارد توضیح داده شد. همچنین در این مقاله انواع کاربردهای اگزاست فن ها بیان شد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به انواع اگزاست فن ها و هواکش ها با کارشناسان فروش کالا صنعتی در تماس باشید. همچنین برای خرید می توانید از طریق سایت یا اپلیکیشن کالا صنعتی اقدام به خرید انواع هواکش ها کنید.

کالاصنعتی مشهد

اینورتر کارا درایو

۸ بازديد
اینورتر کارا درایو یکی از برندهای ایرانی تولیدکننده درایو AC است که انواع درایو اینورتر را با هدف کنترل دور الکتروموتور تولید می‌نماید. کاربری اینورترهای کارا درایو در دسته عمومی و سنگین‌کار قرار گرفته و برای کاربردهایی مانند آسیاب، نوار نقاله، بالابر، پمپ و … استفاده می‌شوند. در حال حاضر، محصولات تولیدی این شرکت محدود به توان‌های مشخصی می‌شود که همگی آن‌ها با 18 ماه گارانتی تعمیر و تأمین قطعات ارائه می‌شوند. برای اطلاع از مشخصات، قیمت و خرید اینورتر کارا درایو از طریق شماره‌تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۴۳۰۰ با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

مشخصات اینورتر کارا درایو
انواع اینورتر کارا درایو موجود در بازار تحت عنوان سری 5SG و در دو نوع تک‌فاز و سه‌فاز ارائه می‌شود. البته در حال حاضر، تولید اینورترهای تک‌فاز به سه‌فاز کارا درایو متوقف شده و اینورتر سه‌فاز این شرکت نیز در 4 توان مشخص تولید می‌شود. مشخصات این درایوها به شرح زیر است:

مدل توان (بر حسب کیلووات) جریان خروجی (بر حسب آمپر) ابعاد
5SG022TP 2.2 5.7 87x170x142
5SG030TP 3 7.0 87x170x142
5SG055TP 5.5 14 155x200x146
5SG075TP 7.5 18 155x200x146
از جمله ویژگی‌های اینورتر کارا درایو عبارت‌اند از:

تولید پالس پیشرفته به روش SVPWM
ترکیب کنترل گشتاور و کنترل فرکانس
گشتاور راه‌اندازی بالا
برنامه‌ریزی آسان
2 ورودی آنالوگ و 4 ورودی دیجیتال قابل‌برنامه‌ریزی
1 خروجی آنالوگ، 1 رله خروجی قابل‌برنامه‌ریزی، 1 خروجی ترانزیستوری قابل‌برنامه‌ریزی
پورت RS485 (مدباس RTU)
منبع تغذیه داخلی 24 ولت و 10 ولت
نمایش دور موتور، جریان خروجی، ولتاژ خروجی
کنترل بار دقیق
حفاظت کامل در مقابل اتصال کوتاه خروجی
قابلیت اتصال مقاومت ترمز
نصب اینورتر کارا درایو
نکات مهم در هنگام نصب اینورتر کارا درایو عبارت‌اند از:

از نصب دستگاه در محیط‌هایی قابل‌اشتعال خودداری کنید.
دستگاه را داخل تابلوهای استاندارد که تهویه مناسبی داشته و عاری از هرگونه ذرات و گردوغبار هستند، نصب کنید.
هنگام جانمایی و نصب اینورتر در تابلو، حتماً در اطراف آن مقداری فضای خالی در نظر بگیرید تا جریان هوا برای خنک‌سازی وجود داشته باشد. 10 سانتی‌متر فاصله از بالا و 5 سانتی فاصله از طرفین دستگاه، بهینه‌ترین حالت برای نصب اینورتر کارا درایو است.
حتماً دستگاه را به‌صورت عمودی نصب کنید.
دمای کاری اینورتر کارا درایو بین منفی 10 تا مثبت 45 درجه سانتی‌گراد بوده و در صورت افزایش دما، جریان نامی دستگاه کاهش می‌یابد.
جهت اتصال برق ورودی به اینورتر کارا حتماً از فیوز محافظ استفاده نمایید.
خرید اینورتر کارا درایو
پیش از خرید اینورتر کارا درایو باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

تعداد فازهای ورودی: همان‌طور که اشاره کردیم، در حال حاضر صرفاً اینورترهای سه‌فاز کارا در بازار موجود هستند و تولید اینورترهای تک‌فاز این شرکت متوقف شده است.
توان: باتوجه‌به توان، جریان بار کامل و ضریب توان موتور باید توان مناسب اینورتر کارا درایو را نیز انتخاب نمایید.
جریان Full Load و ضریب توان موتور: اگر موتور تحت بار کامل از تمام ظرفیت جریانی خود استفاده می‌کنند یا ضریب توان آن کمتر از 0.85 است باید توان اینورتر را یک پله بالاتر از موتور انتخاب کنید. در غیر این صورت می‌توانید از اینورتر هم توان با موتور استفاده نمایید.
شرایط محیطی: اگر میزان گردوغبار یا رطوبت موجود در محیط کار اینورتر زیاد باشد، باید اینورتر را در تابلوهایی با درجه حفاظتی بالا نصب کنید.
پس از بررسی مشخصات فنی اینورتر کارا و مطابقت آن‌ها با نیازهای کاربرد، از طریق شماره‌تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۴۳۰۰ با ما در تماس باشید تا از مشاوره فنی رایگان این مجموعه در زمینه انتخاب بهترین اینورتر ایرانی متناسب با نیازهای کاربرد موردنظر بهره‌مند شده و با مناسب‌ترین قیمت خرید خود را انجام دهید.
منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/2710/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%B1/%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C/%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D9%88

گیربکس هارمونیک درایو چیست؟

۳ بازديد
گیربکس هارمونیک درایو یکی از انواع گیربکس بدون لقی است که با نام گیربکس موج کرنش یا موج فشاری نیز شناخته می‌شود و به دلیل مکانیزم خاص خود، دقت و نسبت کاهش بالایی را در یک طراحی فشرده و کم‌حجم ارائه می‌دهد. از این گیربکس صنعتی برای سروو موتورها، رباتیک صنعتی، ماشین‌آلات خطوط تولید و مونتاژ، دستگاه‌های CNC، پزشکی، هوافضا و … استفاده می‌کنند.

اجزای گیربکس هارمونیک
اجزای گیربکس هارمونیک شامل سه بخش اصلی است:

مولد موج (Wave Generator)
حلقه انعطاف‌پذیر (Flexible Spline)
حلقه دایره‌ای یا رینگ بیرونی (Circular Spline)
اجزای گیربکس هارمونیک

مکانیزم گیربکس هارمونیک درایو
مولد موج گیربکس هارمونیک درایو دارای دو قسمت است؛ بخش داخلی مولد یک بلبرینگ بیضی‌ شکل است که درون بخش بیرونی، یک بلبرینگ انعطاف‌پذیر، قرار گرفته است. با چرخش بلبرینگ بیضی‌شکل، دو سر آن مانند غلتک عمل کرده و بلبرینگ بیرونی مولد موج نیز به شکل بیضی درآمده و به حلقه منعطف فشار وارد می‌کند. حلقه انعطاف‌پذیر، در لبه بیرونی و حلقه دایره‌ای در قسمت درونی خود دارای تعدادی دندانه بوده و با هم مشبک می‌شوند؛ هنگامی که بلبرینگ بیضی‌ شکل می‌چرخد، باعث درگیرشدن دندانه‌های این دو حلقه در نقاط مختلف می‌شود. تعداد دندانه‌های حلقه انعطاف‌پذیر کمتر از رینگ بیرونی است و قطر مؤثر کمتری نیز دارد؛ بنابراین با هر دور چرخش کامل مولد موج، حلقه انعطاف‌پذیر باید اندکی خلاف جهت بچرخد تا این کمبود را جبران کند.

مکانیزم گیربکس هارمونیک

اگر مولد موج در جهت عقربه‌های ساعت بچرخد (درحالی‌که رینگ بیرونی ثابت است)، حلقه انعطاف‌پذیر در جهت خلاف عقربه‌های ساعت و با سرعت بسیار کمتری می‌چرخد.

نسبت تبدیل گیربکس هارمونیک درایو
نسبت تبدیل گیربکس هارمونیک درایو به تفاوت تعداد دندانه‌های حلقه منعطف و حلقه دایره‌ای بستگی دارد. گیربکس موج فشاری تک‌مرحله‌ای (تک استیج) تا نسبت ۱:۳۲۰ تولید شده و اندازه کوچک‌تر، وزن کمتر و راندمان بسیار بالایی دارند؛ گیربکس‌های هارمونیک درایو چندمرحله‌ای (مرکب) نیز می‌توانند تا نسبت ۱:۱۰۰۰۰۰۰ تولید شوند.

مزایا گیربکس بدون لقی هارمونیک
از جمله مزایای گیربکس هارمونیک درایو می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

دقت و حساسیت بسیار بالا
بدون لقی (Zero Backlash)
نسبت تبدیل بسیار بالا
وزن سبک و ابعاد مناسب
تحمل گشتاور بالا
هم محوری ورودی و خروجی
تکرارپذیری خطی مناسب (حتی با وجود تغییر بار)
باید توجه داشت که پتانسیل گیربکس بدون لقی هارمونیک با وجود تنش‌های مکانیکی و محیطی به‌مرورزمان کاهش می‌یابد و امری اجتناب‌ناپذیر است.

کاربرد گیربکس هارمونیک
از گیربکس موج کرنش در صنایع که نیاز به‌دقت و حساسیت بسیار بالا دارند استفاده می‌شود؛ از جمله کاربردهای این گیربکس عبارت‌اند از:

ماشین‌کاری دقیق مثل ماشین‌کاری کنترل عددی
کنترل حرکت حساس
ربات‌های صنعتی
صنایع هوافضایی
دستگاه‌های ناوبری
ابزار و تجهیزات پزشکی
ماشین چاپ
جمع بندی

گیربکس‌های هارمونیک یکی از خاص‌ترین انواع گیربکس صنعتی هستند و تقریباً جایگزینی برای آن‌ها نمی‌توان یافت؛ اگرچه از نظر میزان بسیار پایین لقی، گیربکس سایکلو را می‌توان نزدیک به این گیربکس‌ها دانست. کارشناسان کالا صنعتی آمادگی ارائه مشاوره تخصصی رایگان در زمینه تمام گیربکس‌های صنعتی به شما عزیزان هستند.
منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3/1920/%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D9%87%D8%A7%D8%B1%D9%85%D9%88%D9%86%DB%8C%DA%A9

رولبرینگ کالاصنعتی

۹ بازديد
رولبرینگ ها (یا رولر برینگ) نوعی یاتاقان غلطشی هستند که با غلطش حرکت دو قطعه در حال چرخش را آسان و اصطکاک را کاهش میدهند. ساچمه در رولبرینگ ها خطی بوده و رولبرینگ ها میتوانند فشار بالای شعاعی را تحمل کنند و در کاربردهای سنگین به کار می روند. در ادامه به معرفی انواع رولبرینگ و کاربردهای آنها میپردازیم.

انواع رولبرینگ
رولبرینگ ها به 4 دسته کلی تقسیم می شوند که عبارت اند از:

رولبرینگ استوانه ای
رولبرینگ سوزنی
رولبرینگ مخروطی
رولبرینگ کروی
در ادامه به بررسی مختصری از انواع رولبرینگ ها میپردازیم.

همانطور که گفته شد رولبرینگ ها به 4 دسته تقسیم می شوند که از نظر طراحی، میزان تحمل بار، نوع تحمیل بار و ابعادی با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه به معرفی مختصری از این رولبرینگ ها میپردازیم. شما می توانید با مراجعه به گروه محصول هر یک از این رولبرینگ ها اطلاعات جامع و کاملی در خصوص رولبرینگ، کسب کنید.

رولبرینگ استوانه ای
رولبرینگ استوانه ای

این رولبرینگ ها بیشترین محبوبیت را در بین انواع رولبرینگ ها دارند. رولبرینگ استوانه ای در کاربرد هایی با بار شعاعی و سرعت بالا بسیار مناسب است. از دیگر ویژگی های رولبرینگ استوانه ای می توان به ظرفیت حمل بالا، اصطکاک کم، عمر طولانی و قابلیت تفکیک پذیری اشاره کرد. رولبرینگ های استوانه ای در چهار سری NU، N، NJ و NUP تولید می شوند.

ویژگی ها موارد مصرف رولبرینگ استوانه ای
طول عمر بالا به دلیل مقاومت در برابر ضربه و خوردگی تجهیزات دوار مانند پمپ، کمپرسور و فن
قدرت تحمل زیاد بارهای شعاعی و سرعت های بالا

صنایع دریایی و کشتی سازی
قدرت تحمل کم در برابر ناترازی ها و بارهای محوری
گیربکس های بزرگ
ناهمراستایی های شفت بایستی کاملا برطرف گردد. صنایع نفت و پتروشیمی
رولبرینگ سوزنی
رولبرینگ سوزنی

ساخت رولبرینگ سوزنی در انحصار شرکت INA میباشد. در سایر شرکت‌ها تحت لیسانس ساخته می‌شود و یا شرکت INA ساخته و با نام دیگر شرکت ها بسته بندی میکند. رولبرینگ سوزنی در استانداردهای شماره فنی، جایگاهی ندارد و در کاتالوگ ها در مورد جایگاه شماره فنی این رولبرینگ بحثی نشده است. این به آن معنا است که بر اساس استاندارد و شاخص جهانی، رولبرینگ های سوزنی به عنوان یک جایگاه جداگانه شناخته نمی‌شوند و این رولبرینگ در خانواده رولبرینگ های استوانه ای تعریف می‌شود و شماره فنی آن هم با N شروع میشود. این رولبرینگ به دلیل طول بلندی که عناصر غلتانش دارند، وسط رینگ خارجی آن یک شیار روانکاری وجود دارد که می‌تواند با یک یا چند سوراخ گریس را از بیرون به مرکز رولر انتقال دهد تا همیشه رولر در معرض گریس قرار داشته باشد. این رولبرینگ را معمولاً با پسوندهای W معرفی می کنند که این نشان می دهد که دارای راه روانکاری با یک یا چند سوراخ است.

ویژگی ها موارد مصرف رولبرینگ سوزنی
حجم و وزن کم صنایع مواد غذایی
تحمل بار شعاعی سنگین

صنایع پزشکی
تحمل سرعت های بالا
صنایع حمل و نقل
در برابر ناترازی ها و بارهای محوری بسیار ضعیف هستند. صنایع نفت و نیروگاه ها
رولبرینگ مخروطی
رولبرینگ مخروطی

عملکرد رولبرینگ مخروطی همانند بلبرینگ تماس زاویه ای است و می تواند بارهای شعاعی و محوری را به صورت همزمان تحمل کند. در رولبرینگ مخروطی هرچه زاویه میان دو رینگ بیشتر باشد، رولبرینگ بار محوری بیشتری را می تواند تحمل کند. رولبرینگ مخروطی به صورت نصب دوتایی نیز مورد استفاده قرار میگیرند. زمانی که بار زیاد باشد و 1 رولبرینگ به تنهایی قادر به تحمل بار نباشد، می توان از دو رولبرینگ در کنار هم به صورت رو در رو، پشت به پشت و پشت سر هم استفاده کرد.

ویژگی ها موارد مصرف رولبرینگ مخروطی
قدرت تحمل زیاد در برابر فشار بارهای شعاعی و محوری از یک جهت ماشین آلات صنعتی مانند مانند پمپ، کمپرسور و هواکش
قدرت مناسب در برابر تحمل سرعت

خودرو و تجهیزات آن
نصب و گریس کاری آسان
گیربکس های کوچک و بزرگ
ناهمراستایی های شفت بایستی کاملا برطرف گردد. صنایع حمل و نقل مانند ریل ها
رولبرینگ کروی
رولبرینگ کروی

این رولبرینگ ها مانند بلبرینگ های خود تنظیم عمل می کنند. رولبرینگ کروی یا بشکه ای می تواند بارهای لحظه ای را به خوبی تحمل کنند و ناهمترازی های شفت را نیز در خود جای دهد. رولبرینگ کروی در طرح های متفاوت و با قفسه های مختلفی تولید می شود.

ویژگی ها موارد مصرف رولبرینگ کروی
تحمل بارهای شعاعی سنگین توربین های بادی
بهتر است در سرعت های بالا و بارهای محوری با احتیاط استفاده شود.

ماشین آلات معدنی
نصب و گریس کاری آسان
کارخانجات تولید فولاد و سیمان
قادر به تحمل و رفع ناهمراستایی و ناترازی های شفت صنایع دریایی و کشتی
قیمت رولبرینگ
عوامل متعددی بر قیمت رولبرینگ تاثیر گذار هستند. از مهم ترین این عوامل می توان به نوع ، ابعاد و برند رولبرینگ اشاره کرد. در رولبرینگ ها هر چه ابعاد رولبرینگ بزرگتر باشد قیمت بالاتری نیز دارد. مهم ترین و تاثیر گذار ترین عامل بر قیمت رولبرینگ برند آن است. رولبرینگ های موجود در بازار ایران در برند ها و با قیمت های متفاوت ارائه می شوند. به صورت کلی این برند ها به سه دسته چینی، ژاپنی و اروپایی تقسیم می شوند که قیمت رولبرینگ های اروپایی همانند کیفیت آن ها بالاتر از سری ژاپنی و چینی آن است.

خرید رولبرینگ
برای خرید یک رولبرینگ باید نکاتی رو مورد بررسی قرار داد. برخی از این نکات در ادامه آورده شده اند که عبارت اند از:

نوع رولبرینگ: با توجه به کاربرد دستگاه و بارهایی که به رولبرینگ وارد می شود باید نوع مناسب بلبرینگ انتخاب شود.
ابعاد: بعد از انتخاب نوع رولبرینگ ابعاد آن اهمیت دارد. باید مشخص شود برای دستگاه رولبرینگ با چه ابعادی نظیر قطر داخلی، قطر خارجی و ضخامت نیاز است.
سرعت دوران: رولبرینگ ها برای نیاز برای سرعت دوران بالا طراحی می شوند که با مکانیزم منحصر فردی عمل میکنند. اصطلاحاً به این رولبرینگ ها، رولبرینگ های دور بالا می گویند.
ویژگی خاص: یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار بر خرید رولبرینگ شرایط محیط کار است. برای مثال بعضی اوقات رولبرینگ در محیط های مرطوب کار میکند که در این صورت باید از رولبرینگ های آب بندی شده با آب بند پلاستیکی استفاده کرد.
برند: پس از انتخاب کامل نوع رولبرینگ ابعاد و مشخصات منحصر به فرد رولبرینگ نوبت به انتخاب برند بلبرینگ می رسد. در بازار ایران بلبرینگ ها در برند ها و با کیفیت های متفاوتی ارائه می شوند. در ادامه به بررسی انواع برند های رولبرینگ در ایران پرداخته می شود.
همچنین در بسیاری از مواقع قرار است رولبرینگ جدید خریداری شده و جایگزین رولبرینگ قبلی شود. بر روی تمامی رولبرینگ ها کدی حک شده که تمامی مشخصات گفته شده را در بر میگیرد. با ارائه این کد به کارشناسان فروش کالا صنعتی شما می توانید به راحتی خرید خود را انجام دهید.

برندهای رولبرینگ
رولبرینگ ها در برند ها با کیفیت های متفاوتی تولید می شوند. همانطور که گفته شد برند های رولبرینگ ها به سه دسته چینی، ژاپنی و اروپایی تقسیم می شوند. با کیفیت ترین برند های رولبرینگ، برند های اروپایی مانند SKF و FAG هستند. بعد از برند های اروپایی، برند های ژاپنی مانند NACHI، KOYO و NTN کیفیت بالاتری دارند. برند های ژاپنی به عنوان رولبرینگ های اقتصادی شناخته می شوند و در عین حال که کیفیت مناسبی دارند، از قیمت مناسب تری نسبت به رولبرینگ های اروپایی برخوردار هستند. کمترین قیمت در میان برند های رولبرینگ سازی را برند های چینی دارند. رولبرینگ های چینی برای کاربردهایی که سنگین نیستند و فشار زیادی به رولبرینگ وارد نمی شوند مناسب هستند.

رولبرینگ ها همانند بلبرینگ ها یکی از قطعات اصلی در صنعت و دستگاه ها صنعتی است که اهمیت بسیاری دارد و باعث کاهش اصطکاک و افزایش بازده در دستگاه های دوار می شود. در اینجا متوجه شدیم رولبرینگ ها به 4 دسته استوانه ای، سوزنی، مخروطی و کف گرد تقسیم می شوند. هنگام خرید رولبرینگ علاوه بر توجه به نکاتی مانند نوع رولبرینگ ابعاد و ویژگی های خاص آن، باید مطمئن شوید رولبرینگ اصلی خریداری میکنید. شرکت کالا صنعتی به عنوان بزرگترین عرضه کننده انواع قطعاتی صنعتی، انواع رولبرینگ ها را در ابعاد متفاوت و به صورت اصلی به مشتریان خود ارائه میدهد. جهت دریافت مشاوره فنی رایگان، استعلام قیمت و خرید بلبرینگ، با کارشناسان فنی ما در تماس باشید.

تفاوت رولبرینگ با بلبرینگ
تفاوت رولبرینگ و بلبرینگ

به طور کلی رولبرینگ ها و بلبرینگ هر دو یاتاقان غلتشی هستند اما این دو چه تفاوتی دارند و هر کدام برای چه کاربردی مناسب میباشد سوالی است همواره میان مشتریان وجود داشته است. تفاوت اصلی رولبرینگ با بلبرینگ همانطور که از نام آن ها پیدا است، عناصر غلتان آن ها می باشد. عناصر غلتان در بلبرینگ ها به صورت کروی است در حالی که رولبرینگ ها عناصر غلتان رولر مانند دارند. دیگر تفاوت رولبرینگ با بلبرینگ در نوع باری است که تحمل می کند. با در نظر گرفتن میزان تحمل بار برای رولبرینگ و بلبرینگ ها که در کاتالوگ ها آورده شده است، بلبرینگ ها به عنوان یاتاقان های محوری و رولبرینگ ها به عنوان یاتاقان های شعاعی شناخته می شوند. در واقع رولبرینگ ها بهتر از بلبرینگ ها می توانند بارهای شعاعی را تحمل کنند. البته باید گفت سخن قبلی به این معنا نیست که رولبرینگ ها نمی توانند بارهای محوری را تحمل کنند ولی نسبت به بارهای شعاعی تحمل کمتری دارند.
کالاصنعتی

با بلبرینگ SKF

۶ بازديد
SKF، نامی آشنا در صنعت بلبرینگ، با بیش از 100 سال سابقه درخشان که در بیش از 130 کشور جهان فعالیت دارد. بلبرینگ SKF یکی از محصولات شرکت اس کا فا SKF است که در سال 1907 در شهر یوتبری کشور سوئیس تأسیس شد. این شرکت در زمینه تولید و ساخت انواع بلبرینگ ها، رولبرینگ ها، آب بند ها و سیستم های روانکاری فعالیت دارد. شرکت بلبرینگ SKF یکی از مطرح ترین شرکت ها در دنیا می باشد و از با کیفیت ترین بلبرینگ‌های جهانی است. شرکت SKF در حال حاضر معتبرترین سازنده بلبرینگ در دنیا است و از مقبولیت ویژه ای در بین بلبرینگ سازان برخوردار است. این شرکت بلبرینگ های خود را در طرح های متفاوتی تولید می کند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت. همچنین برای خرید انواع بلبرینگ های SKF می توانید با کارشناسان فروش کالا صنعتی تماس بگیرید.

بلبرینگ skf

مزایای بلبرینگ SKF؛ چرا بلبرینگ skf بخریم؟
اگر به دنبال خرید بلبرینگ با کیفیت هستید؛ برند skf بهترین انتخاب برای شما است. این برند با سابقه طولانی در تولید انواع بیرینگ بهترین محصولات را در جهان تولید و صادر میکند. در ادامه مهم ترین ویژگی های محصولات این برند را بررسی میکنیم.

عملکرد روان و بی صدا؛ بلبرینگ‌ SKF اصطکاک کمی ایجاد می‌کند، که منجر به عملکرد روان و بی صدا سیستم می‌شود.
طول عمر بالا؛ بلبرینگ‌های SKF برای دوام بالا طراحی شده‌اند و می‌توانند در سخت‌ترین شرایط نیز عملکرد خوب به همراه طول عمر بالا داشته باشند.
عملکرد عالی؛ محصولات SKF به دلیل کیفیت بالای خود شناخته شده‌اند و می‌توانید به عملکرد قابل اعتماد آن‌ها در شرایط کاری سخت اطمینان داشته باشید.

جهت خرید و اطلاع از قیمت بلبرینگ skf اصل میتوانید با کارشناسان فروش کالا صنعتی در تماس باشید.

انواع بلبرینگ SKF
شرکت SKF بلبرینگ های خود را در چهار نوع اصلی طراحی و تولید می‌کند. همچنین علاوه بر این بلبرینگ های اصلی، شرکت SKF بلبرینگ های خاص و سفارشی نیز تولید می کند. انواع بلبرینگ skf ارائه شده در فروشگاه کالا صنعتی به شرح زیر است.

بلبرینگ شیار عمیق SKF
بلبرینگ تماس زاویه ای SKF
بلبرینگ خود تنظیم SKF
بلبرینگ کف گرد SKF
بلبرینگ شیار عمیق SKF
بلبرینگ های شیار عمیق پر مصرف ترین نوع بلبرینگ ها هستند و به آن ها بلبرینگ های همه کاره نیز می گویند. بلبرینگ شیار عمیق SKF اصطکاک کمی دارد و می تواند بارهای شعاعی و محوری را در هر دو جهت تحمل کند. از دیگر مزایای بلبرینگ شیار عمیق SKF می توان به نگهداری کم و نصب راحت آن اشاره کرد. شرکت SKF بلبرینگ های شیار عمیق خود را در چهار سری تولید می کند که باید گفت در بازار ایران بیشتر دو نوع بلبرینگ شیار عمیق SKF سری تک ردیفه و دو ردیفه کاربرد دارد. در ادامه به بررسی انواع بلبرینگ شیار عمیق SKF پرداخته می شود.

1) بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه: این بلبرینگ ها، پرکاربردترین نوع بلبرینگ شیار عمیق SKF است. این بلبرینگ ها در طرح های متفاوتی با آب بند، قفسه، روانکار و ... تولید می شود.



بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه

2)بلبرینگ شیار عمیق SKF با شکاف های پرکننده: بلبرینگ شیار عمیق فولادی ضد زنگ برای هنگامی که بلبرینگ در معرض رطوبت و مواد خورنده قرار می گیرد، مناسب است؛ زیرا در برابر خورندگی مقاوم می باشد. این بلبرینگ SKF به صورت آب بندی شده یا باز در دسترس است.

3) بلبرینگ های شیار عمیق تک ردیفی با شکاف های پرکننده: این بلبرینگ SKF دارای یک شیار پرکننده در هر دو رینگ داخلی و خارجی می باشد تا عناصر غلتان بیشتری نسبت به بلبرینگ های شیار عمیق استاندارد در خود جای دهد. بلبرینگ های شیار عمیق تک ردیفی با شکاف های پرکننده حمل بار شعاعی بالاتری دارند؛ ولی ظرفیت حمل بار محوری آن ها محدود است.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/326/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7/%D8%A8%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF/%D8%A8%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%B4%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%D9%85%DB%8C%D9%82/%D8%A8%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF-skf

گیربکس صنعتی کالاصنعتی

۵ بازديد
گیربکس صنعتی یکی از قطعات حیاتی در تجهیزات و ماشین آلات صنعتی است و به صورت گسترده در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، معادن، نقت و گاز، پتروشیمی، فلزکاری و ... مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه نقش مؤثری در عملکرد و کارایی کل سیستم دارد و در بعضی موارد حتی می تواند از خطرات و آسیب های احتمالی برای دستگاه ها و نفرات جلوگیری کند. به طور کلی، گیربکس صنعتی وسیله ای مکانیکی است که برای انتقال نیرو از یک شفت (محور) چرخان به محور دیگری در ماشین آلات صنعتی استفاده می شود. هدف استفاده از گیربکس ها، کنترل سرعت و گشتاور ورودی و تنظیم آن به میزان دلخواه است. گیربکس های صنعتی را بر اساس نوع دنده های آن ها به 4 دسته هلیکال، مخروطی، حلزونی و خورشیدی تقسیم بندی می کنند که هرکدام ویژگی ها، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند.

قطعاً انتخاب گیربکس مناسب به عوامل متعددی از جمله گشتاور مورد نیاز، نسبت تبدیل سرعت، شرایط کارکرد و کاربرد مورد نظر بستگی دارد؛ به همین علت تولید کنندگان این محصولات، طیف وسیعی از گیربکس ها را برای برآورده نمودن هر خواسته و نیاز صنعتی طراحی و تولید می کنند. در این مقاله به یررسی انواع گیربکس های صنعتی، کاربردها، مشخصات و ویژگی های هر یک پرداخته و در پایان نکاتی در خصوص انتخاب و نحوه استفاده از آن ها بیان می کنیم؛ همچنین خلاصه مطالب این مقاله را می توانید در پادکست زیر بشنوید. گیربکس صنعتی وسیله ای مکانیکی است که برای انتقال نیرو و گشتاور از محور چرخان یک دستگاه (معمولاً الکتروموتور) به سایر قطعات که به محور دیگر گیربکس متصل هستند، استفاده می شود و نقش بسیار مهمی در ماشین آلات صنعتی ایفا می نمایند. وظیفه اصلی یک گیربکس صنعتی، کاهش یا افزایش سرعت و گشتاور ورودی است و به دو دسته گیربکس صنعتی کاهنده و افزاینده تقسیم بندی می شوند؛ در گیربکس صنعتی کاهنده دور ورودی موتور با نسبت مشخصی کاهش داده می شود و در نتیجه گشتاور در محور خروجی افزایش می یابد و در گیربکس های افزاینده این فرآیند عکس گیربکس های کاهنده است. گیربکس های کاهنده رایج تر از گیربکس های افزاینده بوده و در صنایع بیشتری مورد استفاده قرار می گیرند.

قیمت گیربکس صنعتی
قیمت گیربکس صنعتی با توجه به مواردی مانند نوع گیربکس، مشخصات فنی آن، ابعاد و ظرفیت گشتاور گیربکس، برند تولید کننده و مواد اولیه به کار رفته در آن تغییر می کند. بدیهی است، انواع گیربکس صنعتی بزرگ یا اصطلاحاً سنگین، قیمت بالاتری نسبت به گیربکس صنعتی کوچک دارند. همچنین محصولات برندهای معتبر تولید کننده گیربکس که اغلب شامل تولید کنندگان گیربکس اروپایی می شود، قیمت بیشتری نسبت به گیربکس چینی یا ایرانی دارند. از این موارد که بگذریم، قیمت گیربکس صنعتی بر حسب نوع دنده های آن نیز تغییر می کند. گیربکس های هلیکال و خورشیدی راندمان بالاتری نسبت به گیربکس حلزونی دارند، بنابراین قیمت این گیربکس ها نیز بیشتر خواهد بود. همچنین معمولا قیمت گیربکس صنعتی کوچک از گیربکس هایی که ابعاد بزرگتری دارند کمتر خواهد بود. برای آگاهی از قیمت گیربکس صنعتی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

انواع گیربکس صنعتی

خرید گیربکس صنعتی
وقتی صحبت از خرید گیربکس صنعتی می شود فاکتورهای مختلفی را باید در نظر گرفت تا بهترین گیربکس صنعتی را متناسب با نیاز خود انتخاب نمایید. از آن جایی که وظیفه اصلی گیربکس انتقال نیرو و گشتاور الکتروموتور است، ابتدا باید ویژگی ها و مشخصاتی که مرتبط با موتور هستند را بررسی کرد. از جمله این ویژگی ها می توان به:

سایز گیربکس
توان و سرعت ورودی گیربکس
نسبت دنده
دور خروجی گیربکس
نحوه اتصال گیربکس به موتور (کوپل مستقیم، کوپلینگ، کلاچ، تسمه و پولی، فلنج و ...)
آرایش محورها
همچنین پیش از خرید گیربکس صنعتی باید نیازهای مورد انتظار از گیربکس و همچنین شرایط محیط کار آن را به دقت سنجیده و با مشخصات گیربکس انطباق دهید. از جمله این ویژگی های می توان به موارد زیر اشاره نمود:

بار محوری و شعاعی قابل تحمل گیربکس
طریقه نصب گیربکس صنعتی
ابعاد و وزن گیربکس
مدت زمان کارکرد مداوم گیربکس صنعتی
دمای محیط کار و شرایط آب و هوایی
الزامات تعمیر و نگهداری مانند روغنکاری و ...
با بررسی این موارد، می توانید با دید کامل تر و بهتری به انتخاب گیربکس صنعتی بپردازید ولی با این حال، پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام به خرید گیربکس صنعتی با یک کارشناس در این زمینه مشورت نمایید تا تمامی موارد مورد نیاز را بررسی نمایید. اما یکی از مهم ترین معیارهای هر فردی برای خرید گیربکس صنعتی، قیمت محصول است؛ به همین علت در بخش بعدی به مقایسه هزینه و قیمت انواع گیربکس ها می پردازیم.

فروش گیربکس صنعتی
بیشتر تولید کنندگان گیربکس صنعتی، برای رفاه بیشتر مشتریان، خدماتی مانند گارانتی تعویض، تعمیر یا تأمین قطعات در نظر گرفته اند اما شرط استفاده از این خدمات این است که گیربکس از نماینده فروش گیربکس صنعتی خریداری شده باشد. خوشبختانه وبسایت کالا صنعتی موفق به کسب نمایندگی رسمی یا عاملیت فروش اکثر برندهای معتبر ایرانی و خارجی شده است و آماده فروش گیربکس صنعتی در انواع مختلف و برندهای معتبر بازار به شما عزیزان می باشد. همچنین کارشناسان فروش این وبسایت در هر مرحله از انتخاب، خرید، نصب، راه اندازی، تعمیر و نگهداری گیربکس صنعتی همراه شما عزیزان هستند و می توانید از مشاوره تخصصی رایگان این مجموعه بهره مند شوید.

انواع گیربکس صنعتی
گیربکس های صنعتی از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. اما مهم ترین قسمت یک گیربکس صنعتی، چرخ دنده های آن است؛ اصلی ترین روش دسته بندی گیربکس ها، بر اساس نوع دنده های آن ها بوده و بر این اساس تمام مشخصات فنی گیربکس مانند نسبت دنده، گشتاور، سرعت، تحمل بار، راندمان و حتی میزان صدا و لرزش آن ها در حین کار نیز تغییر می کند. کلی ترین دسته بندی گیربکس های صنعتی به صورت زیر می باشد:

گیربکس افزاینده

این گیربکس ها همانطور که از نام آن پیداست، دور ورودی به گیربکس را افزایش می دهد. از گیربکس افزاینده در صنایع نیروگاهی، پالایشگاهی مثل توربین باد استفاده زیادی می شود. گیربکس افزاینده عموما به صورت سفارشی ساخته می شود و به صورت موجودی در انبار موجود نمی باشد.

گیربکس کاهنده

این نوع گیربکس ها که در بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ و حتی دستگاه های خانگی کاربرد دارد، با کاهش دور ورودی به گیربکس و تحویل آن در قسمت خروجی باعث افزایش گشتاور شده و تجهیز مصرف کننده را به چرخش در می آورد. گیربکس صنعتی کاهنده بسیار پر مصرف بوده و سهم بزرگی از تولیدات کارخانجات گیربکس سازی را به خود اختصاص داده است. با توجه به اهمیت و گستره وسیع استفاده گیربکس صنعتی کاهنده به معرفی انواع گیربکس کاهنده می پردازیم.

انواع گیربکس صنعتی کاهنده :

گیربکس حلزونی
گیربکس هلیکال
گیربکس خورشیدی
گیربکس سایکلو
گیربکس حلزونی
گیربکس حلزونی بر خلاف گیربکس های قبلی از یک ماردون و یک چرخ دنده حلزونی استفاده می نماید اصلی ترین مزایای این گیربکس صنعتی اندازه کوچک، عدم برگشت پذیری و نصب در جهت های مختلف است اما با این وجود، این گیربکس ها معایبی نیز دارند، از جمله راندمان پایین تر، اصطکاک و اتلاف انرژی بیشتر و سایش بیشتر دنده ها و عمر کاری پایین تری نسبت به سایر گیربکس های صنعتی دارد. گیربکس حلزونی از یک دنده ماردون فولادی به عنوان ورودی و یک دنده حلزونی برنجی (آلیاژ فسفر-برنز) که شافت خروجی به آن متصل می شود، تشکیل شده و جهت انتقال قدرت را 90 درجه تغییر می دهد. این گیربکس ها به گیربکس 90 درجه نیز شناخته می شود.

گیربکس هلیکال
گیربکس هلیکال از دو یا چند چرخ دنده هلیکال تشکیل شده است؛ دندانه های این چرخ دنده ها به صورت زاویه دار با محور اصلی چرخ دنده بریده شده و شکل مارپیچ دارند. طراحی خاص این دنده ها امکان انتقال کارآمد و نرم تر نیرو و همچنین کاهش صدا و لرزش این گیربکس صنعتی را در مقایسه با سایر دنده ها فراهم می نماید.
از جمله مزایای گیربکس هلیکال می توان به راندمان بالا، اتلاف انرژی کم تر، صدا و لرزش کم تر و همچنین افزایش ظرفیت بار و گشتاور اشاره نمود. گیربکس های هلیکال، خود به چند دسته تقسیم می شوند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

گیربکس هلیکال شافت مستقیم : محور ورودی و خروجی گیربکس در یک راستا قرار دارد.
گیربکس بول هلیکال یا کرانویل پینیون : از دنده های مخروطی BEVEL ساخته می شود و تغییر زاویه 90 درجه در جهت خروجی نسبت به جهت ورودی ایجاد می کند.
گیربکس هلیکال آویز یا شافت موازی: محور ورودی و خروجی به صورت موازی با هم قرار دارد.
گیربکس هلیکال سه یا چهار محور یا گیربکس قورباغه ای
هلیکال شافت موازی و شافت متعامد: معمولا گیربکس های هلیکال سنگین کار که بعضا تحت عنوان گیربکس صنعتی شناخته می شود، با نام شافت موازی و شافت متعامد (بستگی به جهت خروجی گیربکس دارد) بین صنعتگران نامیده می شود.
برای اطلاعات بیشتر در خصوص مشخصات این گیربکس ها و دریافت لیست قیمت گیربکس هلیکال از منوی وبسایت کالا صنعتی، گیربکس مدنظر را انتخاب نمایید و یا با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

گیربکس هلیکال یکی از انواع گیربکس صنعتی

گیربکس خورشیدی
چرخ دنده های گیربکس خورشیدی با پیکربندی مخصوصی درون این گیربکس قرار گرفته اند و نسبت های سرعت و گشتاور خاصی را ارائه می دهند. با توجه به طراحی خاص دنده ها و نحوه قرار گرفتن آن ها در این گیربکس صنعتی، امکان دستیابی به گشتاور خروجی بالا در یک طراحی فشرده وجود دارد. همچنین با تغییر تعداد یا اندازه دندانه ها می توان به نسبت های مختلف سرعت دست یافت که انعطاف پذیری گیربکس خورشیدی را برای کاربردهای مختلف صنعتی که نیاز به دقت بالایی دارند، بیشتر می کند. برای اطلاع از قیمت گیربکس خورشیدی با کارشناسان ما در تماس باشید.

گیربکس خورشیدی

گیربکس سایکلو
این نوع گیربکس که عمر اختراع بسیار کمتری نسبت به سایر انواع گیربکس صنعتی دارد، فاقد هرگونه چرخ دنده بوده و با یک مکانیزم انعطاف پذیر و خارج از مرکز (Eccentric and Flexible) کار می کند. شوک پذیری بسیار بالا مهمترین ویژگی طراحی گیربکس سایکلو بوده و باعث شده برای مصارف با شوگ ناگهانی بالا مثل دستگاه های حفاری مناسب باشد.

اجزای گیربکس صنعتی
در بیشتر مواقع گیربکس های صنعتی دارای قطعات و اجزای یکسانی هستند. برخی از قطعات متناسب با کاربری و نوع صنعت می تواند متغیر باشد. نوع نیروهای ورودی و خروجی گیربکس یکی از موارد تعیین کننده در نوع اجزا و قطعات داخلی گیربکس است.

بلبرینگ: یکی از اجزا اصلی هر گیربکسی بلبرینگ های متصل به آن است. متناسب با نیاز گیربکس می توان از بلبرینگ یا رولبرینگ استفاده کرد. بلبرینگ ها در دو سمت ورودی و خروجی گیربکس قرار می گیرند و موجب انتقال هر چه بهتر نیروها می شوند.
شفت های ورودی و خروجی: شفت ها یا محورهای ورودی و خروجی یکی دیگر از اصلی ترین قطعات داخل گیربکس است. شفت های ورودی گیربکس وظیفه انتقال نیرو و توان را به چرخ دنده ها دارند. این نیرو و توان از چرخ دنده ها به سمت شفت خروجی منتقل می شود.
پوسته گیربکس: پوسته بیرونی گیربکس معمولا طوری طراحی می شوند که در برابر ضربات و ارتعاشات مقاومت خوبی نشان می دهند. این تجهیزات معمولا از جنس چدن است. تمامی تجهیزات داخلی گیربکس در درون پوسته گیربکس قرار دارند.
کاسه نمد: کاسه نمد ها از جمله قطعات داخلی گیربکس ها است که وظیفه محافظت از گیربکس در برابر عوامل خارجی مانند گرد و خاک و رطوبت را دارند. کاسه نمد ها هم متناسب با نوع گیربکس و شرایط محیطی در جنس های مختلفی نصب می شود.
چرخ دنده ها: اثر گذارترین و مهمترین قطعات داخلی گیربکس ها چرخ دنده ها است. چرخ دنده های مختلفی قابلیت نصب بر روی گیربکس ها را دارند. دندانه های چرخ دنده می تواند به صورت مستقیم یا مارپیچ قرار بگیرد. به عنوان مثال چرخ دنده های مارپیچ سطح تماس بیشتری را در هنگام چرخش ایجاد می کنند که می تواند باعث افزایش بازدهی و عملکرد نرم تر چرخ دنده نسبت به چرخ دنده های دندانه صاف شود.
منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/97/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C

انواع شرینک دیسک ها

۱۰ بازديد
شرینک دیسک چیست؟
شرینک دیسک ها قطعاتی مکانیکی هستند که برای اتصال دو شفت به یکدیگر در صنعت استفاده می شوند. سؤال عمده‌ای که برای اکثر مصرف کنندگان پیش می آید، تفاوت شرینک دیسک با قفل کن و کوپلینگ است. شرینک دیسک ها هنگامی استفاده می شود که یکی از شفت های تو خالی باشد یا در واقع هالو باشند. در این هنگام و زمانی که شفت یا هاب دیگر کوچک تر از شفت تو خالی نباشد (در این صورت شفت کوچک تر داخل شفت هالو می رود و از قفل کن استفاده می شود) از شرینک دیسک ها استفاده می شود. شرینک دیسک در واقع روی شفت تو خالی کار کند و روی شفت نر می چسبد. شرینک دیسک ها بدون واکنش های عکس‌العملی هستند و می توانند گشتاورهای بالایی را منتقل کنند.

عملکرد شرینک دیسک
شرینک دیسک یک دستگاه قفل کننده بدون شافت هاب به شکل فلنج و قفل کن است که یک روش مدرن برای ایجاد تناسب و اتصال می باشد. شرینک دیسک ها شامل یک یا دو رینگ محوری با سوراخ های مخروطی و یک رینگ داخلی جفت است. با سفت کردن پیچ های قفل، رینگ های محوری به هم کشیده می شوند و رینگ داخلی را فشرده می کنند و به بیرون هاب فشار وارد می کنند و آن را به شفت متصل می کنند؛ بنابراین شرینک دیسک ها در مسیر بار قرار ندارند. گشتاور را می توان به صورت قفل کننده نیرو بر روی سطح اتصال بین شفت و هاب بدون عنصر میانی منتقل کرد. اتصالات شرینک دیسک نیز برای محکم کردن انواع هاب ها بر روی شفت و محور مناسب هستند.

عملکرد اصلی کوپلینگ ها
عملکرد اصلی انواع کوپلینگ ها در واقع اتصال ایمن شفت به هاب با استفاده از اصطکاک می باشد. به عنوان مثال اتصال بین یک محور محرک و یک شفت انتقال توخالی توسط شرینک دیسک انجام می شود. شرینک دیسک ها با فشار دادن هاب روی شفت، اتصالی بدون واکنش ایجاد می کند. این نوع اتصال عمدتاً برای انتقال گشتاور استفاده می شود. شرینک دیسک ها تنها نیروهای مورد نیاز را تأمین می کند و نیرو های لحظه‌ای را بین شفت و هاب انتقال نمی دهد.

نصب شرینک دیسک ها
نصب شرینک دیسک ها با کشیدن شرینک دیسک روی شفت و سپس سفت کردن پیچ ها انجام می شود. با استفاده از سطوح مخروطی، قطر داخلی کاهش می یابد و فشار شعاعی ایجاد می شود. گفتنی است شرینک دیسک های سری ..31 خود قفل شونده هستند. سطوح تماس بین شفت و هاب برای اتصال شرینک دیسک ها، باید عاری از چربی، خشک و تمیز باشند تا از درستی عملکرد شرینک دیسک ها اطمینان حاصل شود و ضریب اصطکاک مورد نظر به دست آید. سطوح تماس بین بوش و هاب باید قبل از مونتاژ روانکاری شوند. برای اطلاعات بیشتر به مقاله نصب شرینک دیسک ها مراجعه شود.

شرینک دیسک

انواع شرینک دیسک ها
شرینک دیسک های دو تکه
شرینک دیسک های سه تکه
شرینک دیسک های دو تکه
شرینک دیسک های دو تکه با زاویه مخروطی مسطح تر مشخص می شوند و گشتاور لازم برای به روشی مشابه به تداخل مخروطی منتقل می کنند. زاویه مخروط در محدوده خود قفل شدن است. جبران فاصله در کوپلینگ های دو تکه به اندازه کوپلینگ های سه تکه نیست، بنابراین تلرانس های محکم تری برای بوش ها بین شفت و هاب مورد نیاز است. برای افزایش فشار، بوش ها برای اندازه های کوچک تر بریده می شوند. عملیات مونتاژ شرینک دیسک های دو تکه به دلیل زاویه مخروطی مسطح تر طول می کشد، اما نسبت به مراحل مونتاژ ناهموار حساسیت کمتری دارد. در ادامه جداول تمامی سایزهای شرینک دیسک های 2 تکه بر حسب استاندارد های شرکت TAS آورده شده است.

قسمت های شرینک دیسک

کاربردهای شرینک دیسک دو تکه
شرینک دیسک های دو تکه همان‌طور که گفته شد مناسب برای شفت های تو خالی می‌باشند. این کوپلینگ ها به ویژه در زمینه‌های استخراج یا جا به جایی مواد کاربرد دارند. در موارد متفاوتی نیز کاربرد دارند که عبارت‌اند از:

فناوری درایو
صنعت نفت و گاز
صنعت چوب
گیربکس های هالو شفت
ویژگی های شرینک دیسک دو تکه
مونتاژ و جداسازی آسان
در دو مدل (کنترل گشتاور) و (کنترل جا به جایی) تولید می شود.
برای کاربردهایی با دمای پایین مناسب می باشد.
در طرح های مختلف و برای کاربردهای متفاوت مناسب می باشد.
سایز های استاندارد شرینک دیسک های دو تکه
نمادهای استفاده شده
d [mm] قطر اسمی شرینک دیسک
d_w [mm] قطر شفت
M_max [mm] حداکثر گشتاور قابل انتقال
D[mm] قطر خارجی
l[mm] طول بوش
e[mm] طول بیش از حد
H[mm] عرض شرینک دیسک
A[mm] قطر دایره
d_1 [mm] اندازه میله
M_A [Nm] گشتاور سفت کردن پیچ ها
Z تعداد پیچ ها
S اندازه پیچ ها
n_max [min-1] فرکانس چرخشی مجاز
p_N [N⁄mm2] میانگین فشار روی هاب
l[kgm2] ممان اینرسی

طراحی شرینک دیسک
d<120 دیسک های گالوانیزه - بدون واشر
d≥120 دیسک های رنگ شده - با واشر
d≥195 بوش مخروطی بدون شکاف
سری استاندارد شرینک دیسک های 3171
شرینک دیسک سری 3171

شرینک دیسک سری 3171

سری استاندارد شرینک دیسک های 3181
شرینک دیسک سری 3181

شرینک دیسک سری 3181

سری سنگین شرینک دیسک های 3191
شرینک دیسک سری 3191

سری سنگین شرینک دیسک های 3193
شرینک دیسک سری 3193

شرینک دیسک های سه تکه
شرینک دیسک های سه تکه با یک رینگ داخلی مخروطی دوتایی مشخص می شوند و گشتاور مورد نیاز را به روشی مشابه تداخل مخروطی منتقل می کنند. زاویه مخروطی در این نوع خارج از محدوده قفل شدن است. مونتاژ و جداسازی قطعات ساده و سریع می باشد. خود شرینک دیسک های سه تکه در جریان این نیرو ها قرار ندارد. فاصله بین فلنج ها در این شرینک دیسک ها امکان بررسی عملکرد ساده را فراهم می کند. با توجه به زاویه مخروط بزرگتر، شرینک دیسک سه تکه در حالی که از نیروهای واکنش پیچ برای دیسک عقب استفاده می کند، مسیر گیره کمتری دارد.

شرینک دیسک سه تکه

کاربردهای شرینک دیسک سه تکه
شرینک دیسک های سه تکه مانند تمامی شرینک دیسک ها برای شفت های تو خالی مناسب است و معمولاً در این کاربردها استفاده می شوند. این شرینک دیسک ها معمولاً می تواند در تمامی کاربردهای اتصالات محوری درگیر با اصطکاک استفاده شوند. برخی دیگر از کاربردهای شرینک دیسک سه تکه در ادامه آورده شده است:

فناوری درایو
صنعت نفت و گاز
صنعت چوب
گیربکس های هالو شفت
ویژگی های شرینک دیسک سه تکه
نصب و جداسازی آسان
گشتاور قابل انتقال از 27 نیوتن متر تا 12541000 نیوتن متر
در طرح های مختلف و با کاربردهای متفاوت تولید می شود
در ادامه جداول رایج ترین سایز های شرینک دیسک های 3 تکه بر حسب استاندارد های شرکت TAS آورده شده است.

سایز های استاندارد شرینک دیسک های سه تکه
نکمادهای استفاده شده
d [mm] قطر اسمی شرینک دیسک
d_w [mm] قطر شفت
M_max [mm] حداکثر گشتاور قابل انتقال
D[mm] قطر خارجی
l[mm] طول بوش
e[mm] طول بیش از حد
H[mm] عرض شرینک دیسک
A[mm] قطر دایره
d_1 [mm] اندازه میله
M_A [Nm] گشتاور سفت کردن پیچ ها
Z تعداد پیچ ها
S اندازه پیچ ها
n_max [min-1] فرکانس چرخشی مجاز
p_N [N⁄mm2 ] میانگین فشار روی هاب
l[kgm2 ] ممان اینرسی

طراحی شرینک دیسک
رینگ های فشار گالوانیزه
بدون واشر
ابعاد H & e در صورت عدم کشش
سری استاندارد شرینک دیسک های 3071
شرینک دیسک سری 3071

شرینک دیسک سری 3071

سری استاندارد شرینک دیسک های 3081
شرینک دیسک سری 3081

شرینک دیسک سری 3081

ما در کالا صنعتی سفارش واردات انواع شرینک دیسک های شرکت TAS را می پذیریم. برای اطلاع از قیمت، زمان تحویل و نحوه ارسال با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. ما همچنین سفارش ساخت انواع شرینک دیسک ها در تمامی ابعاد با بهترین متریال و کیفیت می پذیریم. شما می توانید برای اطلاع از انواع قیمت، زمان تحویل، متریال ساخته شده و چگونگی ساخت شرینک دیسک ها با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7/1786/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%A9-%D8%AF%DB%8C%D8%B3%DA%A9-%D9%87%D8%A7